• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Afbeelding logo ComBron Communicatie met rechts van het logo de tekst: "verbinding en verbeelding".

ComBron Communicatie

Hollands en toch gul - Communicatiebureau ComBron

  • Home
  • Blog
    • Communicatie
    • Leiderschap
    • Public relations (Pr)
    • Website by ComBron
  • Brand-A-Thon
  • Handleidingen
    • Aan de slag met videocontent
      • DaVinci Resolve gebruiksaanwijzing
      • Filmic Pro Quick Start Guide
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Handleiding WordPress
    • Praktische tips social media
    • SEO doe-het-zelf handleiding
    • Vlaams – Nederlandse woordenlijst
  • Reviews
    • Audio-interface
    • Audiorecorders
    • Koptelefoons
    • Microfoons
    • Software
    • Hoe test ComBron?
  • Contact
ComBron » DIY SEO Search Engine Optimization » SEO handleiding: mooie urls maken je website beter vindbaar

SEO handleiding: mooie urls maken je website beter vindbaar

Wie de eerdere SEO-tips ter harte heeft genomen, weet het al. Mooie urls maken je website beter vindbaar, omdat je er informatie in kan stoppen voor zoekmachines.

Deze tip is beknopt omdat het een herhaling is van wat je uit eerdere tips heeft kunnen opmaken, dus bleef er ruimte over is voor tips over pagina’s en subpagina’s. Doe er je voordeel mee, want ze helpen niet alleen je vindbaarheid te verbeteren. Je bezoekers zijn er ook mee geholpen, hetgeen toch eigenlijk je uitgangspunt zou moeten zijn.

Mooie urls maken je website beter vindbaar

De url is het eerste wat zoekmachines “zien” van je webpagina, of misschien wel van uw hele website. Zorg er dus voor dat jouw url zoveel mogelijk informatie (zoekwoorden) bevat!

Hoofdpagina’s en subpagina’s kun je vergelijken met categorieën en berichten van blogs

Als je schrijft voor het web, dan zul je snel ontdekken dat lange teksten niet altijd de leesbaarheid en/of de overzichtelijkheid bevorderen. Een goede oplossing is te starten met een samenvatting en inhoudsopgave. De pagina met de samenvatting en de inhoudsopgave dient als hoofdpagina. De subpagina’s hang je als het ware onder de hoofdpagina. Op die manier zijn hoofdpagina’s en subpagina’s te vergelijken met categorieën en berichten van blogs.

Zijsprong: Het gewicht van pagina’s en berichten in Google.

Google vindt pagina’s belangrijker dan berichten (blogs). Als de voorpagina de belangrijkste pagina is, dan zou gesteld kunnen worden dat de voorpagina qua belangrijkheid voor Google 100 punten krijgt. Een gewone pagina is minder belangrijk, dus die krijgt 80 punten en een bericht krijgt er 60. De verleiding is dus groot om van al uw blogs pagina’s te maken, toch zal dat niet het gewenste effect hebben.

Een goed bezochte website is een website die regelmatig wordt aangevuld. Dat is waarom een blog zo belangrijk is. Google rekent erop dat de inhoud van het blog een meer tijdelijk karakter heeft als een pagina. Met een blogtekst is daarom heel goed te scoren als het gaat om “de waan van de dag”. Een prima basis voor het tonen van afgerond werk of het melden van nieuws over jouw organisatie.


De hoofdpagina kondigt de subpagina’s aan, dus de hoofdpagina draagt in de titel en in de url het belangrijkste zoekwoord. De subpagina draagt in de titel en de url het onderwerp. Als het goed is, is dat het belangrijkste zoekwoord voor de subpagina. Als er nog ruimte is, kun je het zoekwoord van de hoofdpagina nog een keer terug laten komen. Wees er op beducht dat je niet onzinnig met zoekwoorden gaat strooien. Uw bezoekers moet vinden waarop ze gezocht hebben.

Minimaal driehonderd (300) woorden per tekst

Voor zowel pagina’s als blogs geldt een minimum van 300 woorden. Dat is niet om je te pesten, maar om ervoor te zorgen dat de zoekmachines een tekst krijgen aangeboden om te indexeren. Google en Bing hebben ieder hun eigen werkwijzen, maar overeenkomstig willen ze een tekst met een structuur (H1, H2, H3, afbeeldingen, etc). Als jij ze die tekst niet geeft, hebben ze minder om mee te werken en eindigt jouw pagina vast niet al te hoog in de zoekresultaten. Zelfs niet als je voor mooie urls zorgt.

Maak ComBron beroemd:

Primaire Sidebar

  • Doe-het-zelf SEO
    • Zoekwoorden in domeinnaam
    • Zoekwoorden in paginatitel
    • Zoekwoorden in H1, H2, H3
    • Beter vindbaar door mooie urls
    • Verstop je pagina’s niet!
    • Optimaliseer je afbeeldingen
    • Zoekwoorden in de tekst
    • Zoekwoorden in ankerlinks
    • Google sitemaps
    • Webpagina’s sneller maken
    • Mobile first!
  • Verklarende woordenlijst
WordPress gebruiksaanwijzing in het Vlaams voor het inloggen op je website.

Hoe moet ik inloggen op mijn WordPress website?

Vlaamse uitleg hoe een nieuw blog of een nieuw artikel te publiceren op een WordPress website.

Hoe publiceer ik een blog(post) of nieuwsbericht op mijn WordPress-website?

Vlaamse handleiding WordPress met uitleg over hoe je een nieuwe pagina moet maken en publiceren.

Hoe maak ik een nieuwe pagina voor mijn WordPress-website?

Toegankelijkheid. In België heeft ongeveer twee procent van de bevolking een visuele handicap. In België leven ruim 200.000 mensen die slechtziend zijn waarvan zo’n 11.000 mensen blind zijn. In dit artikel beschrijf ik hoe je een website maar ook drukwerk en video’s toegankelijker maakt voor slechtzienden die niet blind zijn.

WordPress 6.0 (“Arturo”) is deze week beschikbaar gekomen. De klanten van ComBron hadden meer vragen dan gebruikelijk over WordPress 6.0. Een opsomming van de vragen en de bijbehorende antwoorden.

Gebruik je Yoast? Dat is verstandig! Vooral als je eens in het kwartaal even orde op zaken stelt. Weg met het woord Archieven in de zoekresultaten!

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan. Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid

Footer

ComBron Communicatie

Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie.

  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Vimeo
  • YouTube
  • Brand-A-Thon
  • Colofon
  • MVO
  • Over ComBron
  • Privacybeleid
  • XML-sitemap