• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Afbeelding logo ComBron Communicatie met rechts van het logo de tekst: "verbinding en verbeelding".

ComBron Communicatie

Hollands en toch gul - Communicatiebureau ComBron

  • Home
  • Blog
    • Communicatie
    • Leiderschap
    • Public relations (Pr)
    • Website by ComBron
  • Brand-A-Thon
  • Handleidingen
    • Aan de slag met videocontent
      • DaVinci Resolve gebruiksaanwijzing
      • Filmic Pro Quick Start Guide
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Handleiding WordPress
    • Praktische tips social media
    • SEO doe-het-zelf handleiding
    • Vlaams – Nederlandse woordenlijst
  • Reviews
    • Audio-interface
    • Audiorecorders
    • Koptelefoons
    • Microfoons
    • Software
    • Hoe test ComBron?
  • Contact
ComBron » DIY SEO Search Engine Optimization » SEO handleiding: webpagina’s snel laten laden

SEO handleiding: webpagina’s snel laten laden

Webpagina’s die snel verschijnen (laden) zijn dubbel in het voordeel. Niet alleen bij Google en Bing, maar ook bij de bezoekers van de website. Als een pagina van een website langzaam laadt, klikken je klanten weg.

Misschien moet deze tip niet op plaats 11 maar op plaats 3 of 4 in de SEO handleiding staan. Langzame websites zijn waardeloze websites. Ga daarom aan de slag met de snelheid van je website, want anders surfen je potentiële klanten naar een ander.

Waarschuwing!

Het gevecht met de laadsnelheid van je website valt bijna niet te winnen en (vooral) als je een website hebt waaraan regelmatig nieuwe content wordt toegevoegd, dan heb je hooguit zo nu en dan een wapenstilstand.

Webpagina’s sneller laten laden

Net als bij het sneller maken van een auto, moet je eerst weten waar verbetering mogelijk is. Google heeft een tool die verderop wordt besproken, maar om niet telkens op Google terug te vallen, starten we met een test die wordt aangeboden door Pingdom: http://tools.pingdom.com/

  1. Geef de url pagina op.
  2. Klik op settings en kies de dichtstbijzijnde testlocatie (Stockholm of Amsterdam) op.
  3. Klik op Test now

Het resultaat is best uitgebreid en niet allemaal even gemakkelijk te begrijpen. Alles went. De eerste uitkomsten die je ziet zijn de Performance grade (prestatie), de Requests (het aantal verzoeken aan zowel interne als externe bronnen), de Load time (laadtijd) en de Page size (de grootte van de pagina in kB).

Onder de globale getallen staan vier tabbladen.

  1. Het eerste tabblad heet de Waterfall. Het is een lijst waarin de requests worden weergegeven met erachter de tijd die ze innemen als de pagina geladen en opgebouwd wordt.
  2. Het tweede tabblad heet de Performance grade.
  3. Het derde tabblad heet Page analysis.
  4. Het vierde tabblad heet History.

 
De Waterfall toont in één oogopslag wat je pagina langzaam maakt. Gebruik de Waterfall om te experimenteren, want daar leent Pingdom zich prima voor. Wie begint met de basis, ziet hier direct de tijden en formaten (kb) veranderen.

Tabblad 2 en 3 zijn nogal technisch. Mocht ComBron ooit een SEO-handleiding voor gevorderden publiceren, dan zijn tabblad 2 en 3 aan de beurt. Tabblad 4 toont de veranderingen sinds de vorige test, zodat je eenvoudig kunt zien of je beter of minder goed scoort.

De basis van het sneller laten laden van een webpagina

Er is niet één eenvoudig medicijn voor het verkorten van de laadtijd. Wel zijn er twee basiselementen die je website langzamer/sneller maken.

  1. Techniek
  2. Overdaad
Techniek en overdaad beïnvloeden de laadtijd van een website
  • Slechte webhostingbedrijven sterven uit, maar er zijn er nog genoeg. Een webhost is niet alleen maar goed als er veel ruimte wordt geboden. Een snelle server met een moderne versie van php waarop niet teveel websites worden gehost zorgt ervoor dat de responstijd (eerste regel van de Waterfall) niet onnodig oploopt.
  • Plugins en extensions zijn vaak gratis, waardoor webmasters de neiging hebben er teveel van te installeren. Iedere plugin kost responstijd, met uitzondering van een cashingplugin. Zet om het uit te proberen maar eens alle plugins uit, en kijk dan naar de responstijd in de Waterfall.
  • Zorg voor een goede cache plugin zoals WP Super Cache (WordPress) of een goede cache extension zoals JotCache (Joomla!). Een cashingplugin zorgt ervoor dat pagina’s sneller laden.
  • Grote afbeeldingen nemen veel onnodige tijd in beslag bij het laden. De grootste reguliere computerschermen hebben op dit moment een hoogte van 2160 pixels, dus moet je een speciale reden hebben om grotere afbeeldingen op je website te zetten. Ook is het zo dat afbeeldingen die rechtstreeks uit de camera komen veel onnodige informatie bevatten. Lees hier hoe je je afbeeldingen 80% lichter maakt zonder dat het ten koste gaat van de beeldkwaliteit.
  • Ook snelle afbeeldingen (en andere bestanden die niet veranderen) kunnen nog sneller geladen worden, als je gebruikmaakt van een cdn. Cdn staat voor Content delivery network. Bij het opbouwen van een webpagina op het scherm van een bezoeker, worden de afbeeldingen niet geladen vanaf de server van je eigen webhost, maar vanaf een “cookieless domain”, hetgeen tijd KAN schelen. Een gratis voorbeeld van een cdn is Photon van Jetpack. Een cdn levert lang niet altijd tijdswinst op. Zeker niet bij kleine en middelgrote websites die worden gehost bij een goede webhost. Meten is weten, en de Waterfall is geduldig.

PageSpeed Insights van Google

Google heeft een tool om de snelheid van je website te testen:

Test de snelheid van je website (klik)

PageSpeed Insights van Google is een geweldige tool, maar wie er echt mee aan de slag wil, moet wel weten wat hij/zij doet. Zoals je ziet maakt Google onderscheid tussen je mobiele prestaties en de snelheid/optimalisatie voor de desktop of laptop. De tips en aanbevelingen zijn echter niet altijd haalbaar of realistisch.

Een onrealistische aanbeveling van Google. “Optimaliseer de afbeelding van Google zelf.”

De screendump hierboven laat bijvoorbeeld zien dat Google adviseert de afbeelding van het watermerk van Google Custom Search (de zoekbalk op de website van ComBron) te optimaliseren. Niet haalbaar en realistisch, omdat het een afbeelding van Google op de server van Google is. Tja…

Google heeft zelf overigens al regelmatig aangegeven dat websites die te ver doorschieten met het optimaliseren kans lopen op een penalty tegen. Google noemt het overoptimaliseren. Het advies van ComBron is heel nuchter en Nederlands: LAAT JE NIET GEK MAKEN!!

Het belangrijkste advies van PageSpeed Insights is vooral dat je het onzichtbare gedeelte van de website als laatste moet laten laden en dat je bestanden zoveel mogelijk moet proberen samen te voegen zodat het aantal requests wordt teruggebracht.

Blik in de toekomst

Volgend jaar heet de waan van de dag het AMP Project. Het AMP Project staat voor het Accelerated Mobile Pages Project.

Wie nu al wil warmlopen voor de toekomst, leest zich alvast in op https://www.ampproject.org.

Een laatste tip. Er is er maar één de baas. De webbaas!

Als webmaster heb je niet op alles invloed, maar wie het simpel houdt, kan meer dan hij/zij denkt.

Maak ComBron beroemd:

Primaire Sidebar

  • Doe-het-zelf SEO
    • Zoekwoorden in domeinnaam
    • Zoekwoorden in paginatitel
    • Zoekwoorden in H1, H2, H3
    • Beter vindbaar door mooie urls
    • Verstop je pagina’s niet!
    • Optimaliseer je afbeeldingen
    • Zoekwoorden in de tekst
    • Zoekwoorden in ankerlinks
    • Google sitemaps
    • Webpagina’s sneller maken
    • Mobile first!
  • Verklarende woordenlijst
WordPress gebruiksaanwijzing in het Vlaams voor het inloggen op je website.

Hoe moet ik inloggen op mijn WordPress website?

Vlaamse uitleg hoe een nieuw blog of een nieuw artikel te publiceren op een WordPress website.

Hoe publiceer ik een blog(post) of nieuwsbericht op mijn WordPress-website?

Vlaamse handleiding WordPress met uitleg over hoe je een nieuwe pagina moet maken en publiceren.

Hoe maak ik een nieuwe pagina voor mijn WordPress-website?

Toegankelijkheid. In België heeft ongeveer twee procent van de bevolking een visuele handicap. In België leven ruim 200.000 mensen die slechtziend zijn waarvan zo’n 11.000 mensen blind zijn. In dit artikel beschrijf ik hoe je een website maar ook drukwerk en video’s toegankelijker maakt voor slechtzienden die niet blind zijn.

WordPress 6.0 (“Arturo”) is deze week beschikbaar gekomen. De klanten van ComBron hadden meer vragen dan gebruikelijk over WordPress 6.0. Een opsomming van de vragen en de bijbehorende antwoorden.

Gebruik je Yoast? Dat is verstandig! Vooral als je eens in het kwartaal even orde op zaken stelt. Weg met het woord Archieven in de zoekresultaten!

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan. Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid

Footer

ComBron Communicatie

Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie.

  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Vimeo
  • YouTube
  • Brand-A-Thon
  • Colofon
  • MVO
  • Over ComBron
  • Privacybeleid
  • XML-sitemap