Maak mij werkloos alsjeblieft!

Photo of author
Door: Edo Dijkgraaf

Maak mij werkloos! Alsjeblieft maak mij werkloos! Je zult er wel bij varen.

Je kunt jezelf geen groter plezier doen, dan mij werkloos te maken. De dag dat ik moet gaan stempelen, zijn we allebei geslaagd.

De wereld wordt zoveel mooier zonder marketeers!

Er zijn beroepen die een uiterste houdbaarheidsdatum hebben. Je weet wel, lantaarnopsteker, stoker op een stoomtrein en marketeer. De beste ondernemers uit de geschiedenis zetten de marketeers buitenspel. Nu ben jij aan zet.

Foto van Edo Dijkgraaf met zijn vinger in zijn neus.
Maak mij alsjeblieft werkloos!

Als je betovergrootvader een mooi product had, was het niet ondenkbaar dat hij alsnog ’s nachts wakker lag van de honger. De tijden zijn veranderd. Jij hebt alle middelen tot je beschikking die jouw betovergrootvader miljonair hadden kunnen maken. Hiermee zeg ik niet dat je morgen gillend binnenloopt en het geld binnenkort op de plank ligt te schimmelen. Zo gemakkelijk is het nu ook weer niet.

Waarom moeten alle marketeers gaan stempelen?

Tijden veranderen. Wij (ComBron) vinden het bijvoorbeeld leuk om websites te maken. We maken websites die erg goed vindbaar zijn, terwijl ze net als al die andere miljoenen websites gemaakt zijn met WordPress. Waarom zijn ze dan zoveel beter vindbaar? Het komt niet alleen doordat de websites geoptimaliseerd zijn voor Google, maar ook (vooral) omdat we ons hebben verplaatst in de bezoekers. Op die manier winnen we het van onze concurrenten, maar het neemt niet weg dat de rol van websites sterk verandert. Maar daarover zal ik een andere keer eens een stukje tikken. Waar het nu om gaat, is dat tijden veranderen.

Wie nu wil slagen, maakt iedereen in het bedrijf marketeer, behalve de medewerkers van de afdeling marketing. Die moeten de laan uit. Niet omdat ik een hekel heb aan al die leuke creatieve mensen, integendeel. De reden dat marketeers weg moeten, is omdat entrepreneurs ernaar moeten streven dat ze overbodig worden en dat kan als de rest van de medewerkers van het bedrijf hun werk goed hebben gedaan.

Maar klopt het wel? Zijn de mensen bij R&D wel in de wieg gelegd voor een nevenfunctie als marktstrateeg? Kunnen de medewerkers van support de sales echt omhoog stuwen? Ja en nee. Als je op dezelfde voet verder wilt, dan wordt het niks.

Svg (afbeelding) van een bedrijf met marketeers en de rest van de medewerkers.

De driehoek hierboven moet het traditionele bedrijf voorstellen. Met een enorme onderlaag die met elkaar het product maken en een kleine bovenlaag die ervoor zorgt dat het product verkocht wordt.

De bovenste laag kan niet zonder de onderste laag, maar de onderste wel zonder de bovenste. De enige voorwaarde voor het ontslag van de marketeers is, dat je een geweldig product maakt.

USP’s – Unique Selling Points

Iedere Vlaamse ondernemer weet wat Unique Selling Points inhouden, tenzij hij/zij de afgelopen 30 jaar onder een steen gezeten heeft. Zeker de ondernemers die ooit begonnen zijn met het maken van een bedrijfsplan vóórdat ze hun onderneming daadwerkelijk startten. De vraag is niet wat USP’s zijn, maar wat je ermee gedaan hebt. Het boeit niet wat bij aanvang je Unique Selling Points waren. Veel belangrijker is het te beseffen wat op dit moment je USP’s zijn.

Ben je er trots op? Ik hoop het, want als jij er al niet trots op bent, hoe kun je dan van je klanten verwachten dat ze positief over je gaan praten?

Wie geen product heeft waar mensen over willen praten, moet er als de sodemieter voor zorgen dat hij/zij een product gaat verkopen dat het waard is om over te praten. Doe het niet omdat ik het zeg, maar omdat je wilt overleven. Alleen oude mensen kijken nog naar de televisie en de andere media kunnen ook alleen nog maar verlegen lachend in de schaduw van Facebook en Instagram staan. Waarom? Omdat het inmiddels velen wel duidelijk is, dat het niet gaat om zoveel mogelijk mensen bereiken, maar zoveel mogelijk (potentiële) klanten bereiken. Wie waterscooters verkoopt, heeft er weinig aan dat zijn advertentie vooral goed gelezen wordt in het plaatselijke bejaardenhuis.

Je kunt het ook een beetje achterstevoren aanpakken. De supportafdeling weet precies wat je usp’s NIET zijn. Begrijp je dat je een hele dikke troef in handen hebt als je ernaar streeft en passant de supportafdeling ook werkloos te maken?

Alleen in Utopia zijn geen marketeers (en support medewerkers) nodig

Na bijna 800 woorden gelezen te hebben, heb je waarschijnlijk wel door dat het niet mogelijk is om alle marketeers buiten te zetten. Wie er echter naar streeft om ze niet of nauwelijks meer nodig te hebben, zal prachtige producten verkopen en geweldige service bieden en dat alles tegen een prijs die ongekend is. Je klanten zullen je op handen dragen en je welvaart zal ongekend zijn. Met andere woorden, de wereld wordt zoveel mooier zonder marketeers!

Werkze!

Reageren? Graag!