E-mailmarketing staat onterecht in een kwaad daglicht. De EU heeft terecht een stokje gestoken voor het straffeloos terroriseren van de Europese inboxen, maar gelukkig zijn er nog genoeg mogelijkheden voor welwillende ondernemers.
FAQ e-mailmarketing
E-mailmarketing is een manier van direct marketing waarbij e-mailberichten met commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een één enkele ontvanger of naar een hele doelgroep worden gestuurd.
De definitie is voor e-mailmarketing zo wijd, dat gesteld kan worden dat iedere e-mail aan een potentiële klant (prospect) of een bestaande klant e-mailmarketing is. De opvatting van de marketingsector is dan ook veel specifieker. Volgens veel professionals moet e-mailmarketing voldoen aan drie voorwaarden.
De onderstaande voorwaarden kunnen niet allemaal tegelijk de aanleiding voor het versturen e-mails zijn, maar als er aan geen van de voorwaarden voldaan wordt, dan spreekt ComBron niet van e-mailmarketing.
Eerste voorwaarde e-mailmarketing:
Het e-mailbericht moet de relatie tussen de klant en het bedrijf verbeteren. Door het stimuleren van de klantloyaliteit wil men de kans op herhaalaankopen vergroten.
Tweede voorwaarde e-mailmarketing:
Het verzenden van e-mails die nieuwe klanten moeten werven of huidige klanten moeten verleiden om iets te kopen.
Derde voorwaarde e-mailmarketing:
Reclame voor de eigen organisatie verwerken in e-mails die andere bedrijven naar hun klanten versturen. Op deze manier is e-mailmarketing een vorm van contentmarketing.
In de EU is voorwaarde nummer 2 niet zomaar mogelijk, omdat in Europa opt-in geldt. Dit betekent dat je (vooral) prospects alleen e-mail mag sturen als hiervoor toestemming is gegeven. E.e.a. is in Nederland geregeld in de Telecommunicatiewet.
1. Goedkoop. De kosten van e-mailmarketing staan niet in verhouding met de kosten van gedrukte nieuwsbrieven en advertenties in tijdschriften.
2. Snel. Inspelen op actuele ontwikkelingen kan wèl met e-mail en niet met printed media.
3. Actief. Met een elektronische nieuwsbrief wordt de klant actief benaderd. Dit in tegenstelling met een fysieke winkel of een website die passief moet afwachten op bezoekers.
4. Meetbaar. Software voor nieuwsbrieven kan de afzender tonen of een e-mail is aangekomen, maar ook of deze gelezen is en hoe vaak er op (welke) links is geklikt. Zo kan er worden gewerkt aan de kwaliteit (efficiency) van de nieuwsbrief.
5. Persoonlijk. Een nieuwsbrief kan op zeer eenvoudige wijze worden voorzien van een persoonlijke aanhef en ook de inhoud hoeft niet voor alle geadresseerden hetzelfde te zijn.
6. Goed alternatief voor rss. Rss is een prachtig systeem waarmee klanten op de hoogte kunnen worden gehouden van nieuwe inhoud op de website, maar rss is helaas niet omarmd door de massa. Met de plugin MailPoet kunnen bedrijven nieuwe inhoud automatisch laten verwerken in een nieuwsbrief. Als de nieuwsbrief dan ook nog eens automatisch naar de abonnees verstuurd wordt, dan levert die een zeer praktische manier van het benaderen van klanten op.
E-mailmarketing vraagt om een goede strategie.
Negatief imago. Een goede nieuwsbrief werkt geweldig en is erg welkom bij klanten. Toch heeft de nieuwsbrief een negatief imago doordat veel bedrijven ongevraagde mail versturen. We noemen dit spam.
Populair bij oplichters. Iedereen kent de e-mails die zogenaamd door de bank zijn verstuurd. Geen probleem voor ondernemers met een houthandel, maar voor banken en verzekeraars is e-mailmarketing dood.
Spamfilters. Een nieuwsbrief met te rijke content loopt al snel de kans om onverdiend in een spamfolder terecht te komen. De vorm van de nieuwsbrief (gegevens afzender in de footer, geen gifs, etc) kan helpen, maar is vooral belangrijk dat je ervoor zorgt dat je e-mailadres wordt opgeslagen als contactpersoon bij de geadresseerde.
Onwelwillende providers. Zelfs als je netjes aan alle regelgeving voldoet, kan je hostingprovider (of e-mailprovider) nog zorgen voor problemen. Niet alle hostingproviders vinden het goed als je ineens een paar honderd of een paar duizend e-mails verstuurt.