SEO handleiding: optimaliseer ook je afbeeldingen

Wie zijn/haar pagina’s hoog wil laten ranken, zorgt voor grote afbeeldingen die snel laden en nergens anders gebruikt worden.

Afbeeldingen maken het niet alleen maar eenvoudiger om voorbeelden te geven en/of een sfeer te scheppen. Wie webpagina’s goed wil laten scoren zorgt voor enorme afbeeldingen die snel laden en iets toevoegen aan het wereldwijde web.

Optimaliseer ook je afbeeldingen

Wie een tekst van een andere website knipt en op zijn/haar eigen website plakt, wordt hiervoor niet beloond door Google. Google wil graag dat er wat wordt toegevoegd. Veel eigenaren van websites begrijpen dit en handelen hiernaar. Zo gauw het echter om beeldmateriaal gaat, vergeten veel webmasters ineens dat ze iets moeten toevoegen en gebruiken ze de afbeeldingen die iedereen al gebruikt.

De url, alt-tekst en omschrijving van afbeeldingen

Wat zegt je meer: img233388.jpg of vers-gebakken-brood-uit-de-oven.jpg?

Als je een foto van vers gebakken brood de bestandsnaam img233388 geeft, weet Google niet dat het over vers gebakken brood gaat. De bestandsnaam wordt doorgaans de url, dus met een omschrijving in uw url zit u altijd beter.

Wat is een alt-tekst?

Afbeeldingen dienen te worden voorzien van alt-teksten (ook wel alt-tags genoemd). Een alt-tekst is een beschrijvende tekst. De alt-tekst wordt niet alleen gebruikt door Google; veel belangrijker is de toepassing voor blinden en slecht zienden. Mensen met één of meerdere visuele beperkingen laten webpagina’s voorlezen door hun computer. Een goede alt-tag beschrijft daarom wat er te zien valt op een afbeelding.

Afbeelding met voorbeeld alttekst en foto van een zwarte hond. De tekst luidt als volgt: "alt=foto van een liggende zwarte labrador retriever"

Als je een goede afbeelding hebt gekozen, dan gaat de afbeelding over het onderwerp van de pagina. Op die manier kun je dubbel scoren als het om SEO gaat. Je belangrijkste zoekwoord verwerkt in een alt-tekst zorgt ervoor dat het onderwerp van jouw webpagina (je belangrijkste zoekwoord) nog eens extra benadrukt wordt door de alt-tag van de afbeelding.

Met de tekst onder je afbeelding en de omschrijving maak je het plaatje (niet grappig bedoeld) rond.

De uitdaging: originele, grote afbeeldingen die snel laden

Het lijken drie opzichzelfstaande factoren, maar dat is niet zo. De beste afbeelding die je kunt gebruiken, is een afbeelding die:

  1. je zelf maakt en daarom uniek is;
  2. je groot op jouw website zet;
  3. je dusdanig “verarmt” dat hij snel laadt.

Unieke foto’s

Het spreekt voor zich dat je komt met afbeeldingen die bij het onderwerp horen. Aangezien we ervan uitgaan dat je website over jouw organisatie gaat, heb je ruim de beschikking over zulke afbeeldingen of kan je ze zo maken.

De beste foto’s worden uiteraard gemaakt door een vakfotograaf, maar als jouw budget niet toereikend is of als de foto je wekelijkse blogtekst moet opleuken, dan voldoet een wat mindere foto vaak ook. Uit moderne mobiele telefoons komen tegenwoordig prima foto’s. Doorgaans zijn ze niet geschikt voor drukwerk, maar beeldschermen zijn een stuk minder veeleisend.

Grote afbeeldingen

ComBron kan de volgende uitspraak niet bewijzen, dus zie het als een profetie:

“Google is dol op grote afbeeldingen!”

Omdat steeds meer computers en tablets extreem scherpe (veel beeldlijnen) schermen hebben, startte ComBron drie jaar geleden met het plaatsen van afbeeldingen met minimaal 1900 px aan de korte zijde. De retinaschermen van Apple hadden namelijk een beeldhoogte van 1900 px. ComBron stelde in 2015 haar standaard zelfs bij naar 2160 px aan de korte zijde! Waarom zo groot? 4K-schermen hebben 3840 x 2160 px (uhd) of zelfs 4096 x 2160 px (dci).

Grafische weergave van de beeldverhouding en het verschil in het aantal beeldlijnen tussen 2k, 4k en 8k.

Om een idee te krijgen hoe groot 4K is, kun je op de afbeelding klikken. De afbeelding is slechts 4 kb groot, dus ook zeer vriendelijk voor de databundel van mobiele bezoekers.

Wat begon als een maatregel om de afbeeldingen op websites toekomstbestendig te maken, had een positief bijeffect. Google leek de grote afbeeldingen op prijs te stellen. Grote afbeeldingen werden sneller geïndexeerd dan kleintjes!

Grote afbeeldingen zo licht mogelijk maken

Het nadeel van het aanbieden van grote afbeeldingen is dat de bestanden ook groter zijn. Grote bestanden hebben meer tijd nodig om te laden en zijn niet prettig voor bezoekers met een kleine databundel. Gelukkig bestaan er geweldige manieren om afbeeldingen gratis kleiner te maken. Lees de blogpost over TinyPNG.

Content is content!

Content is inhoud. Inhoud is tekst, maar ook een afbeelding is content. Een zelf geschoten foto is daarom beter dan een algemene stockfoto via een fotobureau of een foto die je van het internet haalt. Google kent namelijk niet alleen de meeste teksten van Nederlandse websites, maar ook de meeste afbeeldingen.

Neem zelf de proef op de som. De onderstaande foto is gemaakt door Edo Dijkgraaf van ComBron en rechtenvrij op Flickr gezet:

Prima weer voor een selfie

De foto werd gebruikt door een van de grootste marketing en communicatiebureaus van de wereld voor een groot billboard in New York, maar wordt daarnaast overal ter wereld op websites gebruikt als het onderwerp #Selfie is.

Google indexeert niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen. In het formaat tot 1280x720px weet Google dat de foto zo’n 76x gebruikt is (klik).

Bronnen en lezenswaardigheden