CineForm is een zeer goede codec die de schijn tegen heeft, maar zeker het uitproberen waard is.
CineForm is reeds sinds eigendom van GoPro. GoPro heeft CineForm gekocht als opensourceproject en krijgt nogal eens commentaar als het gaat om het al dan niet open source zijn. Desalniettemin staat de code gewoon op GitHub (zie link onderaan de pagina).
FAQ CineForm
GoPro CineForm® is een 12-bits, full-frame wavelet-compressie videocodec bedoeld voor beeldbewerking. Bij de ontwikkeling lag de focus op snelheid en kwaliteit. Dit leidde ertoe dat CineForm een zeer hoge compressiegrootte kent. Beeldcompressie is een balans tussen grootte, snelheid en kwaliteit. Een videocodec kan er slechts twee van de drie optimaliseren. CineForm was de eerste in zijn soort die zich concentreerde op snelheid, terwijl hogere bitdiepten werden ondersteund voor beeldkwaliteit.
CineForm-media worden meestal verpakt in AVI- of MOV-bestandstypen, met behulp van de ‘CFHD’ FOURCC-code voor alle gecomprimeerde mediatypen.
Het is GoPro CineForm® omdat GoPro in 2011 CineForm Inc overnam van de oprichters (2002) David Taylor, David Newman en Brian Schunck.
Nee. GoPro kocht CineForm Inc vanwege de 3D-filmmogelijkheden van de CineForm 444 Codec voor haar 360 graden camera’s zoals de GoPro Fusion en de GoPro MAX. CineForm wordt inmiddels zelf in Hollywood op brede schaal toegepast. Blockbusters waaronder Slumdog Millionaire en Need For Speed zijn voorbeelden van grote producties waar CineForm gebruikt is.
Dat CineForm niet alleen voor beelden van actioncams bedoeld is, blijkt ook uit het feit dat GoPro CineForm als open source (MIT en Apache 2.0) uitbracht in oktober 2017.
Alternatieven voor CineForm zijn Avid DNxHR® en Apple ProRes®. DNxHR en ProRes verschillen van CineForm door de afbeelding in blokken te verdelen met behulp van DCT. De full-frame wavelet als een kwaliteitsvoordeel van het onderwerp ten opzichte van DCT’s, zodat u meer kunt comprimeren zonder dat het problemen veroorzaakt als cirkel- of blokartefacten.
Om die vraag te beantwoorden zou er eerst gedegen onderzoek naar moeten worden gedaan. Mogelijk ligt het aan het minder lange bestaan. AVID (DNxHR) kent een hoge toepassingsgraad in de televisiewereld en Apple (ProRes) was in het verleden een vanzelfsprekendheid onder vormgevers en content creators.
In grote studio’s zoals die van de BBC werkt men tegenwoordig ook met linux en alhoewel FFmpeg CineForm inmiddels kan omzetten, is het niet zo goed geïntegreerd als DNxHR.