Contentmarketing is als het goed is de reden waarom 99% van de websites in het leven geroepen zijn. Wat is contentmarketing?
FAQ contentmarketing
Contentmarketing is het thematisch schrijven/fotograferen/filmen en publiceren van content die bedacht en vormgegeven is om zo goed mogelijk aan te sluiten op een vastgestelde behoefte van bestaande en nieuwe klanten en andere relaties.
Het doel van contentmarketing is het intensiveren van de betrekkingen.
Als je uitgaat van gevonden worden via Google, dan is tekst erg belangrijk. Google kan immers nog steeds het beste uit de voeten met tekst. Contentmarketing gaat echter niet alleen maar over tekst. Het kan net zo goed een infographic, een podcast of een video zijn. Zolang het maar beantwoordt aan de vraag van bestaande en potentiële klanten. De tijd dat men op internet vooral zocht naar tekst is definitief voorbij. De op één na grootste zoekmachine van de wereld is YouTube waar veel klanten zoeken naar tutorials (handleidingen). In zo’n how-to kun je een prachtig beeld geven van je kennis, kunde en gerelateerde producten en diensten.
Contentmarketing als instrument voor branding
Steeds meer bedrijven (zoals ComBron) doen niet meer aan ouderwets adverteren, maar bereiken hun klanten met contentmarketing. Ze roepen niet meer hoe goed ze zijn, maar laten zien hoe goed ze zijn. Dit doen ze door relaties te informeren en te adviseren. De waarde van de content en de manier hoe het bedrijf het weet te verpakken stimuleren het vertrouwen in- en het gezag van de afzender.
Contentmarketing bestaat al meer dan 75 jaar
Alhoewel contentmarketing helemaal van nu lijkt te zijn, bestaat het al sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw als bewuste marketingvorm en maakt het al sinds die tijd deel uit van marketingstrategieën. Voorbeelden hiervan zijn de Allerhande (+ voorlopers) van Albert Heijn en de kookboeken van BlueBand.
Contentmarketing als onderdeel van internetmarketing of internetmarketing als onderdeel van contentmarketing?
De opkomst van het internet heeft gezorgd voor veel extra kansen en mogelijkheden voor contentmarketing. Blogs, YouTube, Pinterest, Facebook en zelfs Twitter zijn in te zetten voor contentmarketing.
Contentmarketing wordt vaak genoemd als onderdeel van de internetmarketing, maar wie zich weleens heeft laten inspireren door een recept in de Allerhande weet wel beter.