(Wees slim!) Start een nieuwsbrief!

Photo of author
Door: Edo Dijkgraaf

Slimme ondernemers starten een nieuwsbrief. Je leest het goed. Dit is het jaar 2017 en ComBron adviseert iedereen die nog geen nieuwsbrief heeft er direct mee te starten.

Afbeelding met het logo van MailPoet. Start een nieuwsbrief het digitale goud. Public relations.
Start een nieuwsbrief het digitale goud!

Als je me tien jaar geleden had gevraagd of de nieuwsbrief toekomst had, dan had ik gezegd dat de nieuwsbrief ten dode was opgeschreven. Dom van me! De nieuwsbrief is springlevend en heeft meer potentie dan ooit.

Een goede nieuwsbrief:

  1. zorgt ervoor dat je de juiste mensen bereikt;
  2. is met weinig moeite op te zetten;
  3. kost geen extra moeite om te onderhouden/versturen!
  4. levert veel meer op dan het kost!

Nieuwsbrief is een blijvertje dankzij onbetrouwbaarheid social media

Veel ondernemers hebben de keerzijde van social media inmiddels leren kennen. Ze hebben bijvoorbeeld veel tijd en geld geïnvesteerd in een goed lopende facebookpagina en zagen hun bereik teruglopen nadat Facebook haar beleid voor de zoveelste keer aanpaste. En bedenk je eens hoeveel briljante tweets je al hebt verstuurd waar niemand op reageerde?

Het is soms om gek van te worden!

Illustratie: Bewerkte foto van Edo Dijkgraaf, waarbij het lijkt alsof het stoom hem uit de oren komt

Natuurlijk moet je niet stoppen met social media, maar blijf nuchter! Met een goede strategie kan adverteren op social media erg goed werken, maar het kan niet tippen aan het rendement van een goed lopende nieuwsbrief.

Als je dat weet, dan start je toch vandaag nog een nieuwsbrief?

De nieuwsbrief in de praktijk

De beste lokale marketeer die ik ken, heeft helemaal geen marketingbureau. De man heet Aad Moerman. Samen met zijn familie heeft hij een horecabedrijf. Twee restaurants en een hotel-restaurant. Aad is innovatief en gaat door waar anderen allang buiten adem zijn.

Ik leerde hem een paar jaar geleden kennen toen ik een workshop moest geven in (zijn) restaurant Expo langs de Nieuwe Waterweg. Vol passie vertelde hij over zijn plannen. We zaten midden in de recessie maar dat weerhield hem er niet van een prachtig jubileumjaar te plannen waarin hij zelfs een BMW weggaf. Ook vertelde hij gepassioneerd over de duizenden abonnees op zijn nieuwsbrief waardoor zijn kerstdiner lang voor december al volgeboekt was en over hoe zijn gasten dankzij zijn (elektronische) circulaire bewust naar zijn restaurant komen in de aspergetijd of als de nieuwe kaart wordt geïntroduceerd.

Allemaal dankzij zijn succesvolle nieuwsbrief!

Voordelen nieuwsbrief vs nadelen nieuwsbrief

Wat geweldig is aan een nieuwsbrief, is dat de abonnees jouw product willen. Ze geven zich vrijwillig op. Hoe groot is het verschil met bijvoorbeeld een advertentie in de krant? In de krant moet je maar net geluk hebben dat iemand die in de markt is voor jouw producten ook net jouw dure advertentie ziet staan. Zo gaat het ook met Facebook en Twitter. Jouw bericht verschijnt vaak niet meer in de tijdlijn van je klanten. Zeker als ze honderden mensen (vrienden) en bedrijven volgen. Een nieuwsbrief heeft daar geen last van. Die verschijnt bij de mensen die hem waarderen, op het moment dat ze hem waarderen.

Voordelen nieuwsbrief

Abonnees zijn echt geïnteresseerd.
Kosten zijn erg laag. (Niet gratis!)
Eenmaal goed ingesteld kost het erg weinig energie.
Kan voor betere band met klanten zorgen.

Maar ook actief en snel!

Nadelen nieuwsbrief

Negatief imago.
Niet voor iedereen toepasbaar.
Meeste kosten gaan naar het weren van spamabonnees.
Beste resultaten vergen enig geëxperimenteer.
Spamfilters.
Onwelwillende providers.

Je website kan prachtige e-mails (nieuwsbrieven) versturen

Na het installeren van een plugin, kan je website prachtige nieuwsbrieven versturen. Niet zo’n amateuristisch mailtje waarin één geadresseerde in de aan:-balk staat en de rest in de bcc, maar professionele e-mails met de naam van de geadresseerde in de aanhef. Je website verstuurt je nieuwsbrief zelf naar de geabonneerden. Één voor één. Top!

MailChimp of MailPoet? Wat moet ik hebben?

Er zijn een paar bekende aanbieders van nieuwsbriefsoftware. De ene aanbieder is beter dan de andere. Een beroemde en erg goede dienst is MailChimp, maar ComBron kiest als het even kan voor MailPoet. We hebben twee belangrijke redenen om voor MailPoet te kiezen.

MailPoet:

  1. is echt van jezelf
  2. werkt via je WordPress-website

MailChimp is net als MailPoet tot 2.000 abonnees ook gratis. Van MailChimp mag je je abonnees iedere maand maximaal 6 nieuwsbrieven sturen. Dat lijkt heel wat, maar als je echt serieus met je nieuwsbrieven aan de slag gaat, dan kost het je binnen de kortste keren geld. Zeker als je je website ook inzet voor ecommerce. Overigens is het als het goed is geen probleem als er aan een nieuwsbrief kosten verbonden zijn, want om te kunnen oogsten zul je eerst moeten zaaien. Maar we zijn geen ondernemer geworden om onnodig geld uit te geven toch?

Illustratie: weergave (svg) van de rgb versie van het logo van MailPoet.

MailPoet installeer je als plugin in WordPress. Super handig. Net als bij MailChimp kunnen de mensen die je blog lezen direct op je nieuwsbrief abonneren. Het grootste voordeel is echter de eerder genoemde verzendmethode. De achterkant (het dashboard) van je website is ook het dashboard van je nieuwsbrief. Het maakt niet uit hoeveel abonnees je hebt; iedereen krijgt een persoonlijke nieuwsbrief.

Waarom kost een MailPoet-nieuwsbrief geen extra moeite?

MailPoet kun je zo instellen dat de nieuwsberichten, aanbiedingenpagina’s en blogs die je op je website publiceert automatisch verstuurd worden naar je abonnees. Dat kan op een vast moment (bijvoorbeeld iedere vrijdagavond) of zo gauw je je artikelen met de wereld deelt. Jij bent de baas!

Een nieuwsbrief maken staat dus gelijk aan het publiceren van een nieuw bericht of een nieuwe pagina op je website. Gemakkelijker kan niet. Bovendien is het geweldig slim, want je kunt moeiteloos een grote groep benaderen. Het gros van de abonnees zou anders niet op je website zijn gekomen. Geweldig hè?

De MailPoet-plugin is gratis tot 2.000 abonnees, dus wat let je?

Ik wens je goede zaken dankzij een geweldige nieuwsbrief!

Reageren? Graag!