Fusion

De Fusion-pagina heeft verschillende nieuwe functies gekregen in 18.5, waardoor het gemakkelijker wordt om gecompliceerde node trees (knooppuntbomen?) te organiseren. Ook worden Universal Scene Descriptor-bestanden nu ondersteund.

BELANGRIJK: deze documentatie is alleen voor de openbare bètaversie van 18.5. Als bètasoftware kunnen de hieronder beschreven functies worden gewijzigd, opnieuw ontworpen of volledig worden verwijderd uit de uiteindelijke release. In alle gevallen vervangt de documentatie voor de laatste 18.5-release deze documentatie.

Ondersteuning voor het importeren van Universal Scene Descriptor-bestanden (USD)

Het Universal Scene Descriptor USD-framework is een reeks open standaarden voor interactie, beschrijving, opslag en interpretatie van 3D-scène-informatie in één gemeenschappelijk formaat (waaronder USD- en gezipte USDZ-bestanden). Hiermee kunnen VFX-teams eenvoudiger verschillende tools (software) gebruiken als ze aan een project werken. Het definieert verder standaard plug-in, renderer (inclusief de eigen in-the-box Storm GPU-renderer) en andere framework host/client-interfaces. DaVinci Resolve en Fusion kunnen USD (.usdc, .usdz, .usda) 3D-informatie importeren, waaronder geometrie, verlichting, camera’s, materialen en animatie. Er is een nieuwe verzameling USD-tools toegevoegd aan Fusion, waarmee gebruikers deze USD-bestanden kunnen aanpassen, opnieuw/anders belichten en weergeven.

Benodigde tijd: 1 minuut

Een USD-bestand importeren:

  1. Voeg een uLoader-tool toe aan de Fusion-compositie.

  2. Selecteer het USD-bestand dat je wilt laden in de bestandsbrowser.

    Als je dit bestand in de toekomst wilt wijzigen, kun je dit doen in de uLoader Inspector zonder de node-structuur te verstoren.

  3. Verbind de uitvoer van de uLoader met een uMerge-tool.

  4. Sluit andere USD-tools aan.

    Andere USD-tools kun je denken aan uCamera of een van de uLights, om de scène aan te passen.

  5. Verbind de uitvoer van de tool uMerge met een uRenderer.

  6. Verbind de uitvoer van de uRenderer met de MediaOut-tool.

Schermafbeelding van USD-import schema nodes Fusion DaVinci Resolve.

USD-toolset voor het beheer van USD-onderdelen

Als aanvulling op de USD-ondersteuning wordt DaVinci Resolve 18.5 geleverd met een reeks op USD gerichte tools die u in uw composities kunt gebruiken. Deze tools zijn momenteel een work in progress.

  • uLoader: wordt gebruikt om USD-bestanden te importeren.
  • uMerge: Gebruikt voor het combineren van USD-tools in een enkele scène. Bovendien kunnen native 3D-tools (zoals Text3D) worden aangesloten op een uMerge.
  • uTransform: biedt bedieningselementen voor het aanpassen van de positie, schaal en rotatie van een object of scène.
  • uLights: Bied gebruikers verschillende soorten lichten, die kunnen worden gebruikt om een USD-object of -scène opnieuw te verlichten.
    De soorten licht zijn:
    • uCylinder Light
    • uDisk Light
    • uDistant Light
    • uDome Light
    • uRectangle Light
    • uSphere Light
  • uImage Plane: genereert vooraf ingestelde USD-geometrievlakken.
  • uShape: genereert vooraf ingestelde USD-geometrie, zoals kubussen, cilinders en bollen.
  • uCamera: een speciaal ontworpen virtuele camera voor gebruik binnen een USD-scène.
  • uRenderer: Verantwoordelijk voor het weergeven van de USD-scène in een 2D-afbeelding.