• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Afbeelding logo ComBron Communicatie met rechts van het logo de tekst: "verbinding en verbeelding".

ComBron Communicatie

Hollands en toch gul - Communicatiebureau ComBron

  • Home
  • Blog
    • Communicatie
    • Leiderschap
    • Public relations (Pr)
    • Website by ComBron
  • Brand-A-Thon
  • Handleidingen
    • Aan de slag met videocontent
      • DaVinci Resolve gebruiksaanwijzing
      • Filmic Pro Quick Start Guide
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Handleiding WordPress
    • Praktische tips social media
    • SEO doe-het-zelf handleiding
    • Vlaams – Nederlandse woordenlijst
  • Reviews
    • Audio-interface
    • Audiorecorders
    • Koptelefoons
    • Microfoons
    • Software
    • Hoe test ComBron?
  • Contact
ComBron » Blog » Communicatie » Kijktip: The Social Dilemma

Kijktip: The Social Dilemma

Vlaamse smartphones moeten inmiddels flink plat zijn, want gemiddeld zit de Vlaming dagelijks 3 uur en 5 minuten op zijn of haar telefoon. Wie denkt de telefoon de baas te zijn, wordt uitgenodigd The Social Dilemma op Netflix te kijken.

The Social Dilemma is een samenvoegsel van drama en documentaire op Netflix. Gedurende het eerste half uur wist ik niet goed wat ik er van moest vinden. Aan het woord komen diverse (voormalig) medewerkers van Google, Facebook, Pinterest, Twitter en Instagram die vertellen over hun geschiedenis bij de techreuzen. Van de visionaire alternatieveling tot een emeritus professor van de Harvard Business School, iedereen komt aan het woord.

The Social Dilemma confronteerde me met mijn vooroordelen

De ondervraagden vertellen over de opkomst van social media. Onder hen Justin Rosenstein. Rosenstein is de uitvinder van de “Like-button” en kwam in 2017 in het nieuws toen bekend werd dat hij de app van Facebook van zijn telefoon verwijderde. De likeknop heeft gezorgd voor een revolutie. Voer voor de algoritmes.

Volgens Rosenstein was het allemaal nooit de bedoeling geweest en dat is ook min of meer de strekking van dat wat de andere geïnterviewden vertelden. Het gaf me het gevoel dat ze zich wilden indekken voor de bestorming van het Amerikaanse Capitool.

Had ik het even mis. The Social Dilemma ging bijna 12 maanden vóór de bestorming in Washington al in première.

Regisseur Jeff Orlowski had mij echt voor zich gewonnen als hij het drama uit de documentaire weg had gelaten omdat het in mijn beleving de geloofwaardigheid van de geïnterviewden beïnvloedt. Men bespreekt de Pizzagate complottheorie maar laat het bespreken van QAnon achterwege. Ook over de bestorming van het Capitool in Washington wordt geen woord gerept. Logisch, want het docudrama ging reeds op 26 januari 2020 in première; de bestorming vond op 6 januari 2021 plaats.

Ja, maar in Amerika wonen… Oh, wacht!

Het moet natuurlijk niet, maar stiekem dacht ik toch dat sommige mensen in de Verenigde Staten proberen om de bizarre toestanden die ze in de talkshows zien in het echte leven na te bootsen. Daar hebben we hier toch geen last van?

In Europa zijn we helaas net zo maf als in de VS. De omzet van ComBron komt voor 90% uit online communicatie, dus als ik op het nieuws hoor dat er opnieuw meer schermen en digitale toestellen verkocht zijn, dan moet ik blij zijn, maar na het zien van The Social Dilemma geeft het een vervelende bijsmaak. Tijd om het boter op mijn hoofd voor nuttiger zaken aan te wenden.

En dit is hoe het er in mijn land aan toe gaat

Zucht…

Bronnen en info
  • The Social Dilemma (Netflix)
  • Vlamingen kochten door corona meer schermen en digitale toestellen: “Streamingdiensten zitten nu zelfs aan hun plafond” (VrtNWS)
  • Pizzagate conspiracy theory (De Correspondent)
  • QAnon (Wikipedia)

Maak ComBron beroemd:

Auteur:
Edo Dijkgraaf
Publicatiedatum:
21 april 2021
Reacties:
Wees de eerste!

Categorie(ën): CommunicatieTags: algoritme, AVG, Facebook, Google, Instagram

Over Edo Dijkgraaf

ComBron Communicatie is het communicatiebureau van Edo Dijkgraaf en daar is hij ENORM trots op!

Het is niet de vraag of je met video aan de slag gaat...

Alleen monopolisten kunnen zich uitstel veroorloven!

Als je moet kiezen tussen een papieren handleiding en een video, wat kies je dan? Dus als je klanten moeten kiezen tussen jouw stoffige folder of de video van de concurrent, wat zullen ze dan kiezen? Op YouTube plaatsen we video's voor ondernemers die aan de slag willen met videobewerking.

Wil je een seintje als er iets nieuws verschijnt?

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven en een mailtje te ontvangen bij nieuwe berichten.

Heb je deze al gelezen?

Toegankelijkheid. In België heeft ongeveer twee procent van de bevolking een visuele handicap. In België leven ruim 200.000 mensen die slechtziend zijn waarvan zo’n 11.000 mensen blind zijn. In dit artikel beschrijf ik hoe je een website maar ook drukwerk en video’s toegankelijker maakt voor slechtzienden die niet blind zijn.

Lees Interacties

Reageren? Graag! Reactie annuleren

Primaire Sidebar

Volg ComBron op YouTube!

Bijvoorbeeld om bij te blijven met de quick tips.

Recente reviews

Trelby v2.2 (gratis software voor het schrijven van scenario’s)

Trelby is gratis software voor het schrijven van scenario's. Het werkt goed, maar is toe aan een opfrisbeurt. Een review van software voor …

Lees verder overTrelby v2.2 (gratis software voor het schrijven van scenario’s)

Tascam DR-60D mkII audiorecorder

Wie in de markt is voor een audiorecorder waarmee hoogwaardige geluidsopnames gemaakt kunnen worden en niet over een enorm budget beschikt, heeft een …

Lees verder overTascam DR-60D mkII audiorecorder

JK MIC-J 044 dasspeldmicrofoon

De JK MIC-J 044 dasspeldmicrofoon biedt veel kwaliteit voor weinig geld. Mensen kijken langer naar een video met gebrekkig beeld en goed geluid dan …

Lees verder overJK MIC-J 044 dasspeldmicrofoon

Zoom H1 audiorecorder

De Zoom H1 Handy Recorder is een zeer compacte audiorecorder. De kracht van het apparaatje zit’m in het formaat, want dit opnameapparaat steek je …

Lees verder overZoom H1 audiorecorder

Review Rode NT1-a condensatormicrofoon

De Rode NT1-A is een 1″ (25 mm) condensatormicrofoon die in (bijna) iedere professionele studio te vinden is. Niet heel gek. De NT1-A is beroemd omdat …

Lees verder overReview Rode NT1-a condensatormicrofoon

…en gij zult vinden!

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail

ComBron Communicatie

Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland
Nederland

+31-6-45622210

combron@combron.nl

Bedrijfsgegevens

Kamer van Koophandel: 51552248
Btw-id: NL002024189B39
Ob: NL179739451B02

IBAN: NL67INGB0007717007
BIC: INGBNL2A

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan. Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid

Footer

ComBron Communicatie

Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie.

  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Vimeo
  • YouTube
  • Brand-A-Thon
  • Colofon
  • MVO
  • Over ComBron
  • Privacybeleid
  • XML-sitemap