Contrastversie favicon ComBron Communicatie Afbeelding bij gedeelde URL op LinkedIn na publicatie wijzigen

Het formaat van de afbeeldingen voor social media. Een post of een profiel met de juiste maat foto komt heel anders over dan die foto zonder hoofd of zonder voeten. De ideale maten voor foto’s op een rij.

Soms moet je constateren dat een afbeelding bij een url er niet uit zo uitziet als je had verwacht. De reden dat je foto er niet uitziet, is omdat je per ongeluk niet de juiste afmetingen (1200×630) hebt gebruikt. Een oplossing kan zijn dat je:

  1. De foto op je website vervangt.
  2. De cache flusht. (De cache van je website weggooit.)
  3. Je post op LinkedIn weggooit.
  4. Drie weesgegroetjes bidt.
  5. Opnieuw de url deelt.

Als het meezit, staat na het voorgaande wèl de juiste foto bij je post, maar het is natuurlijk zonde om de reeds ontvangen duimpjes (Interessant), hartjes (Geweldig) en lampjes (Verhelderend) weg te gooien. Ook is het de vraag of LinkedIn je de tweede keer even veel exposure gunt. Bij ComBron heerst de opvatting dat LinkedIn hetzelfde bericht bij de tweede keer delen niet of nauwelijks meer laat zien.

Cache van LinkedIn updaten zodat een nieuwe foto zichtbaar wordt

Schermafbeelding "Bijlagen delen vernieuwen" bij Facebook.

Bij Facebook is het eenvoudig mogelijk om te klikken op de datum van je post, vervolgens op de drie puntjes (rechtsboven) en dan op Bijlagen delen vernieuwen. LinkedIn heeft deze functie niet. Toch is het mogelijk om de cache van LinkedIn te updaten zonder zuurverdiende duimpjes weg te gooien.

De uitleg is gemaakt voor een website op basis van WordPress en voorzien van de geweldige plugin van Yoast, omdat Yoast eenvoudig zorgt voor afbeeldingen die er mooi uitzien op Facebook en Twitter.

Foute afbeelding bij link op LinkedIn corrigeren.

Benodigde tijd: 5 minuten

Mislukte afbeelding bij gedeelde URL op LinkedIn na publicatie wijzigen/vervangen.

  1. Ga naar de pagina of het artikel waarvan je de url hebt gedeeld in een post op LinkedIn en vervang de afbeelding die je wilt vervangen.

    LinkedIn gebruikt de afbeelding die Facebook gebruikt (1200x630px) of de afbeelding die er qua afmetingen het meest op lijkt. Zorg ervoor dat de verhoudingen (breedte x hoogte) de afbeelding in verhouding niet breder maken, want dan zal LinkedIn de afbeelding bijsnijden. Als LinkedIn de foto bijsnijdt, gaat er een stukje van de zijkanten af.Screendump van het gedeelte in Yoast waarmee je de uitgelichte foto voor Facebook vervangt. Dezelfde foto als de foto die voor LinkedIn wordt gebruikt.

  2. Flush de caching van je website.

    Gooi de caching van je website weg, zodat LinkedIn bij controle ziet dat de pagina veranderd kan zijn. Als je de cachingplugin van je website goed hebt ingesteld, hoef je waarschijnlijk je cache niet te updaten, maar niet iedereen stelt het vernieuwen van de caching goed in, dus doen we het gewoon voor de zekerheid.Gedeeltelijke screendumps Autoptimize en WP Super Cache bij de uitleg over het weggooien van de cache (flushen).

  3. Ga naar de Post Inspector van LinkedIn.

    Door LinkedIn een link (opnieuw) te laten inspecteren, vervangt LinkedIn hetgeen er over een url wordt bewaard op de servers van LinkedIn. Je kunt een url opnieuw laten inspecteren met de Post Inspector van LinkedIn op https://www.linkedin.com/post-inspector/Screendump Post Inspector LinkedIn.

  4. Wis het geheugen van LinkedIn.

    Vul de url (link) van de pagina in die je op LinkedIn hebt gedeeld en klik op Inspect. LinkedIn bekijkt nu de pagina opnieuw en gooit wat er tot dusver bekend was over de pagina weg.Invullen van url bij Post Inspector van LinkedIn.

  5. Controleer of de afbeelding nu wèl naar wens is.

    De controle van LinkedIn verschijnt doorgaans na ongeveer 20 seconden.Screendump controle afbeelding Post Inspector LinkedIn.

  6. Controleer eventueel nog de meta gegevens.

    De metagegevens zie je als je naar beneden scrolt. Dit is vooral (alleen?) handig als de afbeelding nog niet naar wens is.Screendump meta gegevens Post Inspector LinkedIn.

Waar gewerkt wordt Waar gepost wordt…

Laat je niet uit het veld slaan! Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Deze tip is ontstaan doordat er iets niet goed ging. Gelukkig bij een post van ComBron en niet van een klant, want ook ik ben ijdel. Toch kun je beter zo nu en dan eens een foutje moeten herstellen dan dat je helemaal niets plaatst. Het zou toch zonde zijn als de wereld nooit kennis kon maken met jouw organisatie.