Waarom websites door Bing Chat en ChatGPT (AI) moeten kloppen

Photo of author
Door: Edo Dijkgraaf

De explosief groeiende populariteit van Bing Chat en ChatGPT zorgt ervoor dat veel webredacties keihard aan de slag moeten.

Twee redenen:

  1. We moeten Bing weer omarmen (SEO).
  2. ChatGPT is bij lange na niet zo slim als velen aannemen.

Velen hebben inmiddels geëxperimenteerd met de kunstmatig intelligente prestaties van ChatGPT. De gebruikscijfers laten zien dat we aan het begin van een nieuw tijdperk staan. Nog nooit werd een “nieuw snufje” zo snel omarmd.

Om te vergelijken: de tijd die nodig was om tot 100 miljoen individuele gebruikers te komen.

Telefoon:

75 jaar

Mobiele telefoon:

16 jaar

Netflix:

10 jaar

Twitter:

6 jaar

Gmail:

5 jaar

Facebook:

4 jaar

Instagram:

30 maanden

TikTok:

9 maanden

ChatGPT:

2 maanden

(Link naar bronartikel (The Guardian) onder dit artikel.)

Waarom de informatie op websites met de komst van AI (Bing Chat en ChatGPT) op orde moet zijn

Waarom moet door Bing Chat en ChatGPT de informatie op websites op orde zijn?

De content van websites moest natuurlijk altijd al kloppen, maar omdat het AI-project van Microsoft de data klakkeloos overneemt van je website lopen bedrijven een verhoogd risico op negatieve publiciteit. Gelukkig is het niet moeilijk om de correcte data richting Bing Chat en ChatGPT te sturen omdat beiden putten uit de data die de zoekmachine Bing verzamelt.

Doen ChatGPT en Bing Chat aan bronvermelding?

ChatGPT doet niet altijd aan bronvermelding, maar Bing Chat doet dat wel. Merk hierbij op dat de AI-project nog volop in ontwikkeling is. Microsoft komt dagelijks met veranderingen en/of verbeteringen.

Als ChatGPT niet aan bronvermelding doet, maakt het toch niet uit als er foutieve informatie wordt verspreid die afkomstig is van mijn website?

Jawel, want je zult altijd zien dat de website van jouw bedrijf wel keurig als bron vermeld wordt door de chatbot. Sowieso zal de grote groep adopters die de komende maanden kennismaken met de nieuwe diensten vooral te maken krijgen met Bing Chat omdat het laagdrempeliger is.

De fouten die ChatGPT publiceert, leiden regelmatig tot hilariteit die viraal gaat. Het publiek zoekt (met de zoekmachines Google en Bing) heus wel waar hoe het kan gebeuren dat ChatGPT zulke blunders begaat. Als blijkt dat de chatbot jouw informatie heeft gebruikt, dan wordt je bedrijf of organisatie wereldberoemd om de verkeerde reden.

Hoe kan het dat zo’n slim systeem foutieve informatie verspreidt?

ChatGPT zit erg knap in elkaar, maar checkt niet of de informatie klopt. Afhankelijk van de hoeveelheid informatie die over een onderwerp beschikbaar is, verzamelt ChatGPT een aantal zinnen waarvan de volgorde wordt aangepast. Vaak worden er niet eens synoniemen gezocht, omdat het juist de overeenkomsten zijn die ChatGPT via Bing verzamelt. Het systeem is dus heel slim, maar desalniettemin veel dommer dan een groot deel van de gebruikers nu aanneemt.Schermafbeelding van Giuseppe Venuto op Reddit waar hij vraagt aan ChatGPT hoe het mogelijk is dat hij met de schoondochter van zijn moeder getrouwd is. ChatGPT gaat de fout in en beweert dat het niet kan. De tekst is in het Engels. De afbeelding is afkomstig van Reddit.

Hoe zorg je er opzettelijk voor dat ChatGPT en Bing Chat jouw informatie verspreiden?

De komst van ChatGPT en Bing Chat biedt prachtige nieuwe kansen. Medewerkers die de vindbaarheid van websites optimaliseren (SEO) en monitoren, zien dat bij goed ingestelde websites het verkeer dat afkomstig is van Bing nu al fors toenemen. Dit is waarschijnlijk te danken aan de gegroeide aandacht voor Bing.

Links het logo van ChatGPT, links het logo van de plugin van Bing genaamd IndexNow. De logo's beginnen na vijf seconden zenuwachtig rond te draaien, staan vervolgens vijf seconden stil, etc.
Er moet nog heel wat aan de radertjes gedraaid worden vóórdat ChatGPT goed werkt.

Twee manieren om content aan Bing aan te bieden:

  1. Zorg voor goed werkende sitemaps.
  2. Maak gebruik van IndexNow van Bing. Bing maakt het extra gemakkelijk voor gebruikers van WordPress door een IndexNow-plugin beschikbaar te stellen die automatisch nieuwe (of bijgewerkte content aanmeldt bij Bing). Laat je niet afschrikken door de matige waardering die gebruikers aan de plugin gegeven hebben. De plugin is inmiddels sterk verbeterd enne… Bing behoort vanaf nu weer tot je zeer gewaardeerde tools.
Bronnen en lezenswaardigheden

Reageren? Graag!