Tip 18: geef een coupon of kortingscode weg op donderdag.

Photo of author
Door: Edo Dijkgraaf

De tip van vandaag: een coupon voor b2c en een kortingscode voor b2b. Publicatie-idee voor social media. Nummer 18 van 365.

Afbeelding met tekst: "Geef een coupon of kortingscode weg op donderdag. Tip 18." De afbeelding hoort bij de 365 tips en ideeën voor post op social media.

Een coupon kennen we van Amerikaanse series waar oude mensen coupons uit tijdschriften knippen omdat ze tegen inlevering korting of zelfs gratis producten krijgen. Kortingscodes zijn de coupons van de 21e eeuw omdat je ze kan op maat kan maken.

Zijn coupons niet typisch Amerikaans?

Nee, coupons zijn niet typisch Amerikaans. In Vlaanderen zijn we dol op zegels sparen. Een volle spaarkaart is niets anders dan een coupon.Schermafbeelding van een zoekopdracht "zegelactie".

Waar zijn coupons het meest geschikt voor?

Zegelacties en andere vormen van couponacties zijn het meest geschikt om een oudere doelgroep mee te bereiken. Het sparen voor producten is meer geschikt voor business to customer (b2c) dan voor business to business (b2b).

Waarom zijn coupons meer geschikt voor oudere mensen?

Jonge mensen lezen veel minder papieren kranten en zullen dus minder snel kortingsbonnen en andere coupons uitknippen.

Waarom werken coupons en zegeltjes NIET goed bij b2b?

Sparen voor gratis producten kan leiden tot onwenselijke situaties in het bedrijfsleven. Als het producten zijn die niet door het bedrijf gebruikt worden, dan kan de verdeling leiden tot ongenoegen en als het om duurdere producten gaat, dan zal de belastingdienst het zien als inkomen.

Waarom werken kortingscodes goed bij b2b?

Kortingscodes pushen de sales van de verkoper en drukken de inkoopkosten van de kopende partij.

Waarom zijn kortingscodes op maat interessant voor de verkopende partij?

Een kortingscode op maat helpt bij het contact tussen klant en verkoper. Door een kortingscode slechts 1 x geldig te maken, kun je de klant maatwerk bieden. (‘Ik zal je matsen omdat jij het bent!’) Het kan je helpen om voor een bepaald product een target in te stellen en te behalen.


Respecteer de consument!

Sparen voor korting betekent niet dat consumenten hebberig of gierig zijn. Sparen wordt soms zelfs een gewoonte. Recent kon er bij een grote Nederlandse supermarktketen gespaard worden voor producten. De supermarkt vroeg naast een volle spaarkaart bijbetaling van klanten omdat het om een duur product ging. De actie liep in eerste instantie niet geweldig omdat sparen en bijbetalen niet bij iedereen goed combineren, maar de actie werd een flop toen de klanten van de supermarkt uitvonden dat het product elders goedkoper was zonder dat er eerst voor een flink bedrag aan boodschappen moest worden gedaan.

Belangrijk voor een socialmediabericht op donderdag

  • Op dinsdag en donderdag is de bezettingsgraad op kantoren het hoogst.

Publicatie-idee social media voor:
  • donderdag 20 januari 2022
Bronnen en lezenswaardigheden

Reageren? Graag!