Ondersteuning voor 9.1.6 en 5.1.4 rendering
9.1.6 en 5.1.4 zijn nu beschikbaar als uitvoerweergaveformaten in de interne Dolby Atmos™-renderer.
Gepersonaliseerde binaurale rendering
Het is mogelijk om een gepersonaliseerde HRTF (head related transfer functie) te genereren om binaurale rendering effectiever te maken. Je kunt een iPhone- of Android creator-app downloaden en een 3D-scan maken van de vorm van je hoofd. Zodra de scan is uitgevoerd en geüpload naar de servers van Dolby, wordt een gepersonaliseerd HRTF-profiel gegenereerd dat kan worden gedownload als een ‘personalized_headphone-profielbestand’. Ga voor meer informatie naar https://professional.dolby.com/phrtf/.
In het gedeelte Dolby Atmos in het paneel “System preferences” (systeemvoorkeuren) kun je een profiel laden en toepassen voor binaurale rendering binnen DaVinci Resolve.
Rendering met low latency (weinig vertraging)
Eerdere versies van de Dolby Atmos Renderer werkten met een specifieke latentie van 10,67 ms. Deze beperking is verwijderd in DaVinci Resolve 18.2, waardoor het nu mogelijk is om bij de renderingengine voor blokgroottes met minder vertraging (lower latency), en dus via de Dolby Atmos-renderer voor monitoring met lagere latentie te kiezen. De grotere blokgrootte wordt echter door de renderer afgedwongen tijdens bepaalde bewerkingen, zoals de binaurale renderer, of wanneer er voor een parallelle loudness down-mix is gekozen.
Ondersteuning voor 96 kHz
Eerdere versies konden alleen in 48 kHz genereren en renderen. Met DaVinci Resolve 18.5 kun je nu 96 kHz-masterbestanden renderen, monitoren, importeren en exporteren. Wees je ervan bewust dat het mogelijk is om te mixen en op te slaan op 96 kHz en een down-sampled 48 kHz master te exporteren voor levering.
Parallelle loudnessmeting
Een parallelle 5.1 down-mix kan tijdens de render worden uitgevoerd als bron voor een 5.1 luidheidsmeting. Bepaalde leveringsspecificaties (zoals de eisen voor Netflix) verlangen dat de luidheidsmeting van Atmos Masters wordt uitgevoerd op 5.1. Je kunt deze parallelle 5.1 (of stereo) render inschakelen voor de luidheidsmeting en tegelijk monitoren in de oorspronkelijke instellingen.
Atmos re-renders
Om pariteit met de externe renderer te bieden, kun je voorinstellingen maken waarmee je een PCM-uitvoerindeling en een reeks bronnen kunt definiëren met behulp van de bed-, object- en groepsdefinities (zoals 5.1).
Deze vertaling is van lage kwaliteit omdat we bij ComBron geen ervaring hebben met Atmos. De vertaling is bedoeld voor gebruikers die geen Engels spreken. We gaan ervanuit dat de professionele editors deze vertaling niet nodig hebben. Desalniettemin excuses voor deze tekortkoming in de vertaling.
Bounce Mix to Track is uitgebreid om deze re-render presets in Dolby Atmos-tijdlijnen te accommoderen, waarmee je meerdere deliverables in één keer kunt genereren. Deze rendervoorinstellingen worden opgeslagen en opgeroepen als onderdeel van de tijdlijn.
Naast de renderindeling kun je de bron selecteren uit een combinatie van Bedden, Objecten of gedefinieerde VCA-groepen.