Wie op wil vallen in de zoekresultaten kan de komende maanden eenvoudig scoren met Web Stories van Google. Google en Yoast maken het je gemakkelijk.
Artikel over Web Stories bestaat uit twee delen
Voor veel ondernemers is dit de eerste kennismaking met Google Web Stories, daarom hebben we deze pagina met vragen en antwoorden opgesteld.
Ga direct naar de pagina over het integreren van Web Stories in je WordPress website als je reeds bekend bent met Web Stories.
Het is niet gek als je wèl bekend bent met Facebook Stories en Instagram Stories en tegelijkertijd nog nooit gehoord hebt van Google Web Stories. De kans dat Google Web Stories een grote hit worden, is dan ook niet erg groot. Maar daarin schuilt de kracht van Web Stories, want Web Stories bezorgen je aandacht in de bovenste regionen van Google. Een gevalletje hoe minder zielen hoe meer vreugd.
Google Web Stories
Google Web Stories zijn beeldverhalen vergelijkbaar met de stories van Facebook en Instagram. Web Stories zijn vooral gericht op vertoning via mobiele apparaten. Deze verhalen (Web Stories is Engels voor webverhalen) zijn razendsnel en bieden een snel en gemakkelijk te verteren type inhoud.
In tegenstelling tot gesloten formaten zoals Instagram Stories, zijn Web Stories open en vrij verspreid. Google geeft aan dat je Web Stories na het maken kan publiceren op je eigen site. Men legt de nadruk op het feit dat je je verhalen zelf bezit. Monitization (geld verdienen aan je content) en het soort inhoud is aan jou.
Early adopters hebben de garantie dat hun Web Stories gezien zullen worden. Web Stories krijgen een eigen plaats op de eerste pagina met zoekresultaten van Google. En daar blijft het niet bij, want Web Stories worden ook opgenomen in Google Afbeeldingen, Discover en de Google-app. Het maakt dus niet uit of Web Stories over vijf jaar nog bestaan; de advertentie in de krant koop je immers ook niet voor vijf jaar. Wat telt is dat je nu een extra vermelding op de eerste pagina van Google krijgt.
Nee. Web Stories zijn gericht op mobiele apparaten, maar elk verhaal kan ook gewoon op een laptop of een desktop bekeken worden. Je maakt je mobiele content dus niet alleen voor telefoons en tablets.
Wel is het zo dat we de spaarzame web stories tot dusver alleen in de zoekresultaten (SERP) op de telefoon tegenkomen.
Het grote verschil met de Stories van Facebook en Instagram is dat ze open en eenvoudig deelbaar zijn. Klanten hoeven dus niet eerst een app te downloaden en/of zich ergens te registreren om jouw boodschap te zien.
In tegenstelling tot de stories van de concurrentie geven Web Stories je veel meer controle over wat je publiceert en hoe je dat doet. Je bent alleen vrij om het formaat te bepalen, maar kan ook kiezen waar je je story publiceert en hoe lang het verhaal actief blijft of leeft.
Uiteraard niet. De maker van de content moet bijvoorbeeld wel in het achterhoofd houden dat Google de content host. Jouw Web Stories staan dus op de server van Google, dus als Google het project beëindigt, dan is de content weg. Dit laatste is echter nu geen reden om geen gebruik te maken van Web Stories, want het project zal sowieso enkele jaren de tijd krijgen en in die tijd zal bij juist gebruik de ROI prima zijn.
De grootste bedreiging voor de gebruikers van Web Stories is de slagingskans. Google is geen liefdadigheidsinstelling, dus moet er op termijn geld verdiend worden. Google heeft met Web Stories een paar barrières weggenomen door:
– de publicatietermijn vrij te laten;
– de beschikbaarheid te optimaliseren;
– de content deelbaar(der) te maken.
Of dat genoeg is, valt te betwijfelen. Google moet het opnemen tegen een aantal reusachtige platformen als TikTok, Facebook en Instagram. Waarschijnlijk zijn ze te laat. De tijd moet het uitwijzen.
Web Stories is niet de eerste poging van Google
Web Stories is een doorontwikkeling van Google AMP Stories. Google introduceerde begin 2018 Google AMP Stories als een manier om snel visuele verhalen voor het web te bouwen met behulp van open technologieën. AMP Stories werden in mei 2020 Web Stories. De reden dat je nu pas van Web Stories hoort, is omdat Web Stories in oktober 2020 als plugin gelanceerd is op WordPress.
De meeste en de meest succesvolle websites van de wereld draaien op WordPress. Het ontwikkelen van een plugin voor WordPress is daarom een zeer slimme zet van Google. Helemaal omdat de functionaliteit van SEO plugin van Yoast geschikt is gemaakt voor Web Stories.
Bronnen
- Stories Google (Google, in het Engels).
- Enable Web Stories on Google (Google Developers, in het Engels)
- How to build Google Web Stories in WordPress? (Yoast, in het Engels).