Aan de slag met Google Web Stories deel 2

Photo of author
Door: Edo Dijkgraaf

In deel 2 van Aan de slag met Google Web Stories uitleg over het integreren van Google Web Stories in WordPress.

Afbeelding van een labrador retriever met tekst: "Dus jij wilt hondstrouwe klanten?" en een tekst: "Wees een baas!". De afbeelding hoort bij de handleiding voor Google Web Stories.

Artikel over Web Stories bestaat uit twee delen

Voor veel ondernemers is dit de eerste kennismaking met Google Web Stories. Voor die ondernemers hebben we deze pagina met vragen en antwoorden opgesteld.

Ben je reeds bekend met Web Stories, dan nodig ik je graag uit verder te lezen op deze pagina over het integreren van Web Stories in je WordPress website.

Aan de slag met Web Stories deel 1

Na het lezen van deel 1 van dit artikel, wil je natuurlijk snel aan de slag met Google Web Stories, zodat jouw bedrijf als early adopter gratis veel extra aandacht scoort.

Google Web Stories + WordPress

Tijd voor het eenmalig instellen: 20 minuten

Google Web Stories gebruiken in WordPress. In deze handleiding maken we gebruik van WordPress als cms en van de plugins Web Stories en Yoast SEO. We rekenen erop dat je weet hoe je een plugin moet installeren en instellen.

  1. Open de achterkant van je website en zoek de Web Stories plugin van Google.

    Dus: Plugins > Nieuwe plugin > Web Stories.
    Keuzescherm plugins WordPress. Linksboven in het scherm kan de Web Stories plugin gekozen worden.

  2. Installeer en activeer de Web Stories plugin voor WordPress.

    Klik op installeren en vervolgens (na installatie) op activeren.

    Web Stories plugin voor WordPress installeren.

  3. Ga nu naar het dashboard van de Web Stories plugin.

    Na het activeren ziet je scherm er (ongeveer) zo uit. Klik bovenaan in de banner op Go to Stories Dashboard. Omdat de plugin nog nieuw is zal deze tekst waarschijnlijk binnenkort vertaald worden.
    Scherm WordPress na activeren Web Stories plugin van Google.

  4. Maak kennis met het dashboard van de Web Stories plugin.

    Omdat de plugin nog niet gebruikt is, zie je vooral nog een lege ruimte zoals hieronder. Als je goed oplet, zie je op de afbeelding dat de sidebar links ineens alleen nog iconen toont. Dat ligt niet aan jou of aan je website.
    Screenshot dashboard Web Stories plugin WordPress. Op de afbeelding is een leeg dashboard te zien omdat de plugin zojuist geïnstalleerd is en nog niet is gebruikt.

  5. Ga nu naar de plugin Yoast SEO.

    Als je Yoast SEO nog niet had, dan heb je jezelf lang tekort gedaan. Enfin, SEO > Zoekweergave > Contenttypes. Waarschijnlijk staat het kopje met Berichten ( post ) open. Als je op het pijltje klikt, dan sluit het gedeelte waar je de zoekweergave van berichten kunt aanpassen. Onderaan zie je Stories ( web-story ).
    Scherm om de zoekweergave van de Web Stories aan te passen in SEO Yoast.

  6. Klik de stories-tab open om de zoekweergave aan te passen.

    De zoekweergave kan net als bij de andere content van je website eenvoudig worden aangepast met Yoast. Als je de SEO instellingen voor Stories op Tonen laat staan, kan iedereen die content toevoegt aan je website per Story bepalen wat er in Google te zien is.

    De schema-instellingen kennen een standaardinstelling. Het paginatype staat op Webpagina en het artikeltype staat op geen. Tenzij schema.org weinig geheimen meer voor je heeft, raden we je aan de instellingen nog even op default (standaard) te laten staan. Ook raden we je aan op een later tijdstip eens uit te zoeken of de instellingen niet beter kunnen. Breng je bijvoorbeeld nieuws via je stories, dan kun je je artikeltype aanpassen want er bestaat een artikeltype Nieuws.
    Screenshot van de aanpasbare delen van Web Stories in SEO Yoast.

  7. Zorg ervoor dat de archiefpagina goed staat ingesteld.

    Als je kiest voor het opnemen van de archiefpagina, dan is het belangrijk deze hier goed in te stellen, want het instellen van de zoekweergave van stories kan nergens anders op de website. Alles is beter dan hetgeen je hieronder ziet.
    Archief Web Stories verkeerd ingesteld.

  8. Pas als laatste je breadcrumbs (Kruimelpadtitel) aan.

    Niet iedereen maakt gebruik van broodkruimels, maar als je op je website broodkruimels (breadcrumbs) gebruikt, dan kun je hier de titel van je broodkruimels aanpassen.


Wat alle succesvolle Web Stories gemeen hebben…

Nu het (eenmalige) voorwerk gedaan is, kun je aan de slag met Web Stories. Als je even op weg geholpen wilt worden, hebben we nog tips voor een goede stories.

Tips en adviezen Facebook Stories, Web Stories Google en Instagram Stories.

Reageren? Graag!