• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Afbeelding logo ComBron Communicatie met rechts van het logo de tekst: "verbinding en verbeelding".

ComBron Communicatie

Hollands en toch gul - Communicatiebureau ComBron

  • Home
  • Blog
    • Communicatie
    • Leiderschap
    • Public relations (Pr)
    • Website by ComBron
  • Brand-A-Thon
  • Handleidingen
    • Aan de slag met videocontent
      • DaVinci Resolve gebruiksaanwijzing
      • Filmic Pro Quick Start Guide
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Handleiding WordPress
    • Praktische tips social media
    • SEO doe-het-zelf handleiding
    • Vlaams – Nederlandse woordenlijst
  • Reviews
    • Audio-interface
    • Audiorecorders
    • Koptelefoons
    • Microfoons
    • Software
    • Hoe test ComBron?
  • Contact
ComBron » Blog » Website by ComBron » Aan de slag met Google Web Stories deel 1

Aan de slag met Google Web Stories deel 1

Wie op wil vallen in de zoekresultaten kan de komende maanden eenvoudig scoren met Web Stories van Google. Google en Yoast maken het je gemakkelijk.

Artikel over Web Stories bestaat uit twee delen

Voor veel ondernemers is dit de eerste kennismaking met Google Web Stories, daarom hebben we deze pagina met vragen en antwoorden opgesteld.

Ga direct naar de pagina over het integreren van Web Stories in je WordPress website als je reeds bekend bent met Web Stories.

Aan de slag met Web Stories deel 2 >>

Het is niet gek als je wèl bekend bent met Facebook Stories en Instagram Stories en tegelijkertijd nog nooit gehoord hebt van Google Web Stories. De kans dat Google Web Stories een grote hit worden, is dan ook niet erg groot. Maar daarin schuilt de kracht van Web Stories, want Web Stories bezorgen je aandacht in de bovenste regionen van Google. Een gevalletje hoe minder zielen hoe meer vreugd.

Google Web Stories


Wat zijn Web Stories?

Google Web Stories zijn beeldverhalen vergelijkbaar met de stories van Facebook en Instagram. Web Stories zijn vooral gericht op vertoning via mobiele apparaten. Deze verhalen (Web Stories is Engels voor webverhalen) zijn razendsnel en bieden een snel en gemakkelijk te verteren type inhoud.

In tegenstelling tot gesloten formaten zoals Instagram Stories, zijn Web Stories open en vrij verspreid. Google geeft aan dat je Web Stories na het maken kan publiceren op je eigen site. Men legt de nadruk op het feit dat je je verhalen zelf bezit. Monitization (geld verdienen aan je content) en het soort inhoud is aan jou.

Waarom moeten ondernemers en bedrijven aan de slag met Web Stories?

Early adopters hebben de garantie dat hun Web Stories gezien zullen worden. Web Stories krijgen een eigen plaats op de eerste pagina met zoekresultaten van Google. En daar blijft het niet bij, want Web Stories worden ook opgenomen in Google Afbeeldingen, Discover en de Google-app. Het maakt dus niet uit of Web Stories over vijf jaar nog bestaan; de advertentie in de krant koop je immers ook niet voor vijf jaar. Wat telt is dat je nu een extra vermelding op de eerste pagina van Google krijgt.

Zijn Web Stories alleen bedoeld voor mobiele apparaten?

Nee. Web Stories zijn gericht op mobiele apparaten, maar elk verhaal kan ook gewoon op een laptop of een desktop bekeken worden. Je maakt je mobiele content dus niet alleen voor telefoons en tablets.

Wel is het zo dat we de spaarzame web stories tot dusver alleen in de zoekresultaten (SERP) op de telefoon tegenkomen.

Wat is het verschil tussen Google Web Stories en de stories van Facebook en Instagram?

Het grote verschil met de Stories van Facebook en Instagram is dat ze open en eenvoudig deelbaar zijn. Klanten hoeven dus niet eerst een app te downloaden en/of zich ergens te registreren om jouw boodschap te zien.

Zijn Web Stories de moeite waard?

In tegenstelling tot de stories van de concurrentie geven Web Stories je veel meer controle over wat je publiceert en hoe je dat doet. Je bent alleen vrij om het formaat te bepalen, maar kan ook kiezen waar je je story publiceert en hoe lang het verhaal actief blijft of leeft.

Zijn Web Stories alleen rozengeur en maneschijn?

Uiteraard niet. De maker van de content moet bijvoorbeeld wel in het achterhoofd houden dat Google de content host. Jouw Web Stories staan dus op de server van Google, dus als Google het project beëindigt, dan is de content weg. Dit laatste is echter nu geen reden om geen gebruik te maken van Web Stories, want het project zal sowieso enkele jaren de tijd krijgen en in die tijd zal bij juist gebruik de ROI prima zijn.

De grootste bedreiging voor de gebruikers van Web Stories is de slagingskans. Google is geen liefdadigheidsinstelling, dus moet er op termijn geld verdiend worden. Google heeft met Web Stories een paar barrières weggenomen door:

– de publicatietermijn vrij te laten;
– de beschikbaarheid te optimaliseren;
– de content deelbaar(der) te maken.

Of dat genoeg is, valt te betwijfelen. Google moet het opnemen tegen een aantal reusachtige platformen als TikTok, Facebook en Instagram. Waarschijnlijk zijn ze te laat. De tijd moet het uitwijzen.


Web Stories is niet de eerste poging van Google

Web Stories is een doorontwikkeling van Google AMP Stories. Google introduceerde begin 2018 Google AMP Stories als een manier om snel visuele verhalen voor het web te bouwen met behulp van open technologieën. AMP Stories werden in mei 2020 Web Stories. De reden dat je nu pas van Web Stories hoort, is omdat Web Stories in oktober 2020 als plugin gelanceerd is op WordPress.

De meeste en de meest succesvolle websites van de wereld draaien op WordPress. Het ontwikkelen van een plugin voor WordPress is daarom een zeer slimme zet van Google. Helemaal omdat de functionaliteit van SEO plugin van Yoast geschikt is gemaakt voor Web Stories.


Bronnen
  • Stories Google (Google, in het Engels).
  • Enable Web Stories on Google (Google Developers, in het Engels)
  • How to build Google Web Stories in WordPress? (Yoast, in het Engels).

Maak ComBron beroemd:

Gerelateerd

  • Aan de slag met Google Web Stories deel 2
  • 22 oktober 2020
  • In "Public relations (Pr)"
  • Tip voor gebruikers van Yoast om een propere indruk te maken in de zoekresultaten.
  • 21 februari 2022
  • In "Website by ComBron"
  • Tip 32: veelgestelde vragen beantwoorden op donderdag
  • 3 februari 2022
  • In "365 x 1 tip over content voor social media"

Auteur:
ComBron
Publicatiedatum:
22 oktober 2020
Reacties:
Wees de eerste!

Categorie(ën): Public relations (Pr), Website by ComBronTags: SEO, stories

Het is niet de vraag of je met video aan de slag gaat...

Alleen monopolisten kunnen zich uitstel veroorloven!

Als je moet kiezen tussen een papieren handleiding en een video, wat kies je dan? Dus als je klanten moeten kiezen tussen jouw stoffige folder of de video van de concurrent, wat zullen ze dan kiezen? Op YouTube plaatsen we video's voor ondernemers die aan de slag willen met videobewerking.

Wil je een seintje als er iets nieuws verschijnt?

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven en een mailtje te ontvangen bij nieuwe berichten.

Heb je deze al gelezen?

Gebruik je Yoast? Dat is verstandig! Vooral als je eens in het kwartaal even orde op zaken stelt. Weg met het woord Archieven in de zoekresultaten!

Lees Interacties

Reageren? Graag! Reactie annuleren

Primaire Sidebar

  • Doe-het-zelf SEO
    • Zoekwoorden in domeinnaam
    • Zoekwoorden in paginatitel
    • Zoekwoorden in H1, H2, H3
    • Beter vindbaar door mooie urls
    • Verstop je pagina’s niet!
    • Optimaliseer je afbeeldingen
    • Zoekwoorden in de tekst
    • Zoekwoorden in ankerlinks
    • Google sitemaps
    • Webpagina’s sneller maken
    • Mobile first!
  • Verklarende woordenlijst
WordPress gebruiksaanwijzing in het Vlaams voor het inloggen op je website.

Hoe moet ik inloggen op mijn WordPress website?

Handleiding nieuw bericht artikel plaatsen op WordPress website.

Hoe publiceer ik een blog(post) of nieuwsbericht op mijn WordPress-website?

Vlaamse handleiding WordPress nieuwe pagina maken.

Hoe maak ik een nieuwe pagina voor mijn WordPress-website?

Gebruik je Yoast? Dat is verstandig! Vooral als je eens in het kwartaal even orde op zaken stelt. Weg met het woord Archieven in de zoekresultaten!

WordPress 5.6 is enkele weken geleden beschikbaar gekomen. Uiteraard is de update zoals altijd gratis, maar dat is niet de belangrijkste reden om de update niet uit te stellen. Er zijn veel redenen, maar wat mij betreft is de belangrijkste dat in WordPress 5.6 toegankelijkheid veel aandacht heeft gekregen.

Wie op wil vallen in de zoekresultaten kan de komende maanden eenvoudig scoren met Web Stories van Google. Google en Yoast maken het je gemakkelijk.

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan. Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid

Footer

ComBron Communicatie

Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie.

  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Vimeo
  • YouTube
  • Brand-A-Thon
  • Colofon
  • MVO
  • Over ComBron
  • Privacybeleid
  • XML-sitemap