Een goed vindbare tekst schrijven is minder moeilijk dan je denkt. Synoniemen zijn van onschatbare waarde voor SEO. Zes tips om de teksten op je website goed vindbaar te maken.
‘Hoe schrijf ik een goed vindbare tekst? Ik wil namelijk hoger in Google komen.’ Gelukkig gaat er nog steeds geen week voorbij zonder dat mensen me deze vraag stellen. Synoniemen zorgen voor meer bezoekers.
Hoe schrijf ik een goed vindbare tekst door gebruik te maken van synoniemen?
Benodigde tijd: 25 minuten
Als ik een tekst schrijf die hoog in Google moet komen, dan hanteer ik een vaste werkvolgorde. Een goed vindbare website is van meer factoren afhankelijk dan goed vindbare teksten. Dit artikel gaat echter uitsluitend over het goed vindbaar maken van een tekst. Je moet immers ergens beginnen.
- Bepaal het onderwerp van je tekst. M.a.w.: waarop wil je vindbaar worden?
Prent jezelf goed in dat je niet vindbaar wilt worden op een woord. Veel bureaus willen ondernemers doen geloven dat ze vindbaar moeten worden op een woord. ZONDE VAN JE GELD! NIET IN TRAPPEN!
Als het goed is, ben je als ondernemer ergens goed in. De reden dat mensen naar je toe komen, is omdat je van een bepaald artikel of onderwerp verstand hebt. Klanten die er evenveel (of meer) verstand van hebben, komen niet naar je toe. Die kopen bij de importeur, de groothandel of in China.
Enfin, bepaal het onderwerp van je tekst.
Je tekst moet het antwoord op een vraag zijn. Zo kun je je website alvast op de toekomst voorbereiden. Binnen enkele jaren staat er in bijna ieder huis een slimme speaker zoals een Google Home, een Alexa van Amazon of een HomePod (Siri) van Apple. - Bedenk goed wat de vraag van je klanten is
Als ondernemer ben je geneigd om op je website alleen te laten zien wat jou bezighoudt, maar dat is doorgaans niet hetzelfde als dat wat je klanten boeit.
- Schrijf je tekst “oprolbaar”
Een oprolbare tekst is een tekst waarin het belangrijkste vooraan in de tekst staat en het minst belangrijke aan het einde. Het gros van de mensen leest slechts een deel van je artikel. Door het belangrijkste aan het begin te plaatsen, heb je de meeste kans dat je je boodschap bij de lezer krijgt. Ook Google gaat ervan uit dat je het belangrijkste vooraan zet.
- Print je tekst en onderstreep de belangrijkste woorden
Wat zijn de belangrijkste woorden in je tekst? De woorden die je nu onderstreept, noemen we zoekwoorden.
Stop de zoekwoorden in je koppen en titels, maar voorkom het overmatig toepassen van steeds hetzelfde woord door gebruik te maken van woorden van gelijke betekenis. - Zorg voor synoniemen!
Dit is zo enorm belangrijk voor je vindbaarheid dat je eigenlijk je bestaande teksten ook allemaal zou moeten herzien. Voorheen kon je bovenaan in Google komen (Serp) door je zoekwoord tientallen malen in je tekst op te nemen. Google noemt dit keyword spamming of keyword stuffing. Als Google je verdenkt van keyword stuffing dan is dat negatief voor je vindbaarheid.
Bij ComBron starten Firefox en Google Chrome op alle computers met het openen van synoniemen.net. De website synoniemen.net helpt je aan woorden die hetzelfde betekenen.
Het mes snijdt aan twee kanten. Synoniemen helpen Google je tekst te interpreteren en ze zorgen ervoor dat meer mensen je website vinden. Het woord fastfood-restaurant schijnt in sommige kringen echt gebruikt te worden terwijl ik meer heb met frietkot. Mijn vrouw zegt snackbar en op BNR valt het me op dat ze het altijd over cafetaria hebben. Vier woorden die je als patatbakker wilt gebruiken terwijl je drie van de vier waarschijnlijk zelf nooit uitspreekt. - Controleer of je tekst nog leesbaar is
Wat je ook doet; zorg voor een tekst die fijn leest voor jouw publiek. De tekst hierboven is niet heel gemakkelijk om te lezen. Dat komt om ik de tekst heb geschreven met jou in mijn achterhoofd. Uit onderzoek is gebleken dat de bezoekers van de website van ComBron hoger opgeleid en/of anderszins intelligent zijn. Jip-en-janneketaal is niet aan jou besteed. Lucky me, maar niet iedereen heeft het zo gemakkelijk als ik.
Het leesbaar maken/houden van je tekst is net zo belangrijk als het slimme gebruik van zoekwoorden. Een tekst kan juist door het gebruik van zoekwoorden onleesbaar worden. Google meet hoe lang mensen op een pagina zijn. Klikken je bezoekers direct weg (bouncepercentage) dan is dat niet goed voor je positie in de zoekresultaten.
Onderschat de opkomst van slimme speakers niet!
‘Het zal allemaal zo’n vaart niet lopen!’ is niet van toepassing op het gebruik van slimme speakers. Het is even wennen om tegen een apparaat te praten, maar die gêne is snel voorbij. Voice marketing is daarom nu al belangrijk voor je bedrijfsvoering. Dezelfde mensen die vijftien jaar geleden nog riepen dat ze nooit een mobiele telefoon hoefden, checken nu iedere paar minuten hun scherm om toch maar vooral niets te missen op Facebook, Instagram en Whatsapp.
De Google Assistant maakt nu al deel uit van het leven van de meeste Nederlanders, want de assistent vormt de spil. De telefoon, thermostaat, smart televisie, agenda, slimme deurbel en de routeplanner werken allemaal met Google, Siri of Alexa. Als ondernemer kun je daar maar beter tijdig vertrouwd mee raken en op inspelen.