Misschien heb ik gemakkelijk praten, maar toch moet ik het je vragen. Wil je echt wel succesvol worden? Waarom zit je dan te klagen dat er niets op tv is?
Er zijn twee soorten mensen op de wereld; ondernemers en de rest. Een ondernemer ben je niet als je een btw-nummer en een KvK-nummer hebt. Je bent een ondernemer als je iets toevoegt waar vraag naar is. En aangezien je in het hier en nu de wereld veel gemakkelijker kan bereiken, is dit een geweldige tijd voor ondernemers.
Je moet kiezen!
Je kunt je telkens weer ergeren aan al die mensen die de hele dag “op hun telefoon zitten”, maar leg je liever neer bij het feit dat de 20e eeuw niet meer terugkomt. Natuurlijk is het vervelend dat je op sommige plaatsen geen normaal gesprek meer kan voeren, maar is het niet veel slimmer om je er niet aan te ergeren en er dankbaar gebruik van te maken?
Succesvolle bedrijven hebben altijd gezocht naar de plek die op de aandacht van hun (toekomstige) klanten kon rekenen, want dan hadden ze een mogelijkheid om hun klanten te benaderen. Toen je opa nieuwe klanten wilde, kon hij een advertentie in de krant plaatsen. Als hij zijn bedrijf goed uit wist te bouwen, kwam daar na verloop van tijd de radio bij. Weer wat later kwamen de televisiecommercials.
Als het aan Vroom en Dreesman en Dixons had gelegen waren we daar blijven steken, maar er waren ook ondernemers die hun klanten wèl bleven zoeken. Dankzij Google Adwords hebben Zalando en Coolblue de plek van de mastodonten ingenomen.
Wees geen V&D of RTL
Ook de commerciële televisieomroepen zitten inmiddels met de handen in het haar. Jarenlang hadden ze de kans om aan hun toekomst te werken, maar ze bleven hangen in het verleden. Steeds minder ondernemers vinden klanten met televisiespotjes, dus moet het roer om bij RTL en consorten want het wordt inmiddels pijnlijk duidelijk dat ze moeten gaan werken voor hun geld.
Tip! Luister naar Marianne Zwagerman over de dwalingen van RTL (klik!)
RTL en SBS hebben geluk dat Nederland enorm vergrijst, want tot dusver zijn ze op de verkeerde weg. Misschien komt het doordat de zenders pas sinds kort het ondernemerschap hebben omarmd. Jarenlang voegden ze niets of nauwelijks iets toe. Dom, oliedom, want de kijkcijfers waren ook in die tijd al leidend. Ze zouden dus inmiddels moeten weten dat ze kunnen scoren met originaliteit, maar als je alleen maar spreadsheetridders in dienst hebt, dan wordt het niets.
Het is duidelijk dat de fantasielozen van RTL eens in de leer moeten bij Netflix, want bij Netflix zijn ze niet te lui om hun klanten tegemoet te komen. Een abonnement afsluiten bij Netflix is aanzienlijk eenvoudiger dan een programma terugkijken bij RTL XL.
In de aanbieding op de afdeling melancholie: valse sentimenten!
Het is gemakkelijk om de logge machines uit te lachen, maar houd eerst jezelf eens een spiegel voor! Ik heb het idee dat er ook heel veel ondernemers zijn die maar zitten te wachten tot de hype van het internet is overgewaaid. Na het jarenlang afgehouden te hebben, spreek ik sinds een paar maanden weer voor zaaltjes. Een vraag die ik telkens weer krijg uit de zaal is: ‘Wat wordt de opvolger van Facebook en Instagram?’
Je opa redde het prima zonder smartphone. Waarschijnlijk rookte hij ook nog en is hij best oud geworden, maar aan al die zaken heb je geen bal als je nu succesvol wilt ondernemen. Ik heb twee belangrijke tips voor je:
- Investeer je tijd en je geld niet in onzinnigheid.
- Ga niet zitten wachten. Wacht niet op iemand die je een kans komt brengen, want verantwoordelijkheid en kansen moet je pakken.
Moet ik het nog duidelijker zeggen? Handen uit de mouwen! Zoete broodjes worden niet gebakken. Laat je doordringen van het feit dat je misschien best goed bent in wat je doet, maar ik weet zeker dat ik iemand kan vinden die het goedkoper en beter doet. Het is daarom belangrijk dat je nu start met verkopen voordat de rest het ook doorheeft. Adverteren met die hap!
Gevalletje zonde van die dode bomen
Er is niks mis met een advertentie in de krant als je daar je doelgroep kan ontmoeten, al gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat de krant vaak weggegooid geld is.
Vorige maand plaatsten we nog een advertentie voor een klant die dringend personeel nodig had. De klant gaf nadrukkelijk aan dat een herintreder net zo goed in het profiel paste als een jonger iemand. We plaatsten een advertentie op Facebook en een advertentie in het lokale huis-aan-huisblad. De advertentie in het krantje kostte 2x zoveel als de advertentie op Facebook, maar omdat de ouders van herintreders de suffertjes nog wel lezen, wilden we het toch proberen.
Enfin, op Facebook konden we veel gerichter mensen benaderen en hoefden we niet bijna een hele week te wachten op publicatie. Toen de papieren advertentie eindelijk verscheen, had onze klant (gelukkig) al twee goede kandidaten gescoord via Facebook.
Je hoeft trouwens heus niet alleen medelijden te hebben met adverteerders in kranten. Als je echt wil lachen, moet je jezelf maar eens een voorstelling maken van ondernemers die tijd en energie steken in Snapchat.
Begrijp je de kracht van Instagram en Facebook?
Adverteren op Instagram en Facebook is te vergelijken met de inzet van Google Adwords tot een jaar of vijf geleden. Wie wil adverteren op Instagram en Facebook, betaalt op dit moment ongeveer hetzelfde als adverteerders in het verleden aan Google betaalden. Afgezien van het feit dat Facebook en Instagram goedkoper zijn dan Google, klikken er bij de twee ook meer mensen op advertenties.
Adverteren op Google is lang niet meer zo interessant
Stel je voor. Vijftien jaar geleden betaalde je minder aan Google terwijl er meer mensen klikten. Door vaak te googlen zijn velen ongevoelig geworden voor de trucjes van Google. Google heeft een aantal bedrijven groot gemaakt, maar je advertentiebudget is op dit moment elders beter besteed.
Terug naar de tijd dat Google Adwords nog geweldig was. Weet je wie de grootste adverteerder van Google was in de jaren 2002 tot 2008? Amazon! In Nederland trapt Amazon nog geen deuk in een pakje boter, maar dat is omdat ze dat vooralsnog zo besloten hebben. Amazon is één van de slimste en meest invloedrijke bedrijven van de wereld, en dat danken ze aan Adwords. Ik zou bijna flauwe grappen gaan maken over de reden waarom Trump een hekel heeft aan Amazon.
In de tegenwoordige tijd kunnen Instagram en Facebook je bedrijf net zo laten groeien als Google dat vroeger kon. Er zijn mensen die zich er druk om maken hoe lang Instagram en Facebook interessant blijven. De macht van de krant duurde erg lang. Alles wat erachteraan kwam was een minder lang leven beschoren. Het hoort bij de tijd. Bedrijven bestaan steeds korter.
Opvolgers Facebook en Instagram zijn niet belangrijk nu
Ik kan je ook niet vertellen waar je reclamebudget over vijf jaar heen moet, maar dat maakt ook helemaal niks uit. Facebook en Instagram zijn de komende 24 maanden nog (veilige) interessante kanalen, maar mocht er in de tussentijd een ander platform opstaan waar je klanten hun aandacht op richten, dan zou je gek zijn niet over te stappen.
Een laatste tip!
Wil je weten hoe je de kracht van je advertentie op Facebook of Instagram verder kan vergroten? Spreek mensen persoonlijk aan. Op Facebook kun je exact aangeven waar je advertentie moet verschijnen en bij wie. Maak daarom niet één grote campagne, maar een paar kleintjes. Door de mogelijkheden kun je je advertentie bijna personaliseren. In de (deel)advertentie voor Maassluis zeg je: “Kom je uit Maassluis? Dan is dit iets voor jou!”
Maak een tekst die jouw klanten raakt. Veel succes met mijn tips gewenst!