Ja, het is BlueMonday vandaag, maar hopelijk kun je wat originelers verzinnen om met je publiek te delen. Wat dacht je van een weggeefactie op maandag? Publicatie-idee voor social media. Nummer 15 van 365.
Deze tip is zo simpel! Je publiek volgt je omdat ze je product waarderen, dus dit is het moment om één van hen blij te maken en het hart van de rest ietsje sneller te laten kloppen terwijl ze reclame voor je maken.
Wat moet je overwegen als je een weggeefactie organiseert?
Benodigde tijd: 1 uur
Weggeefactie opzetten.
- Bedenk of de weggeefactie eenmalig is of dat er vaker weggeefacties gehouden gaan worden.
Als het vaker gaat gebeuren, is het handig om een vaste interval (bijvoorbeeld iedere maand) te kiezen. Indien het vaker gebeurt, dan kan dit vermeld worden zodat gelegenheidsfans gemotiveerd worden je account te blijven volgen.
- Als ervoor gekozen wordt een tool te gebruiken, kies dan uitsluitend de services van Europese aanbieders.
De tools zijn super handig, maar komen doorgaans niet uit Europa en voldoen niet aan de Europese privacywetgeving..
- Zorg ervoor dat de voorwaarden slim genoeg en duidelijk zijn.
Voorbeeld. Als het een actie betreft waarbij volgens een bericht moeten delen, leg dan wel uit dat er openbaar gedeeld dient te worden omdat ze anders niet kunnen winnen.
- Zorg voor slimme hashtag.
Als je op platformen als Twitter of Facebook moet zoeken naar deelnemers, dan is het handig om te zoeken naar een niet vaak voorkomende hashtag. Als je de hashtag bedenkt, moet je deze ook controleren. Voor mijn dagelijkse advies wilde ik in eerste instantie #socialmedia365 gebruiken, maar er bleek zelfs een complete website naar vernoemd te zijn. Helaas!
Belangrijk voor een socialmediabericht op maandag:
- Wees nóg beknopter dan normaal.
- Beschrijf in grote lijnen, want maandag is voor veel mensen geen dag voor finesses.
Blue Monday? En je kon nog wel zo goed leren!
Blue Monday is ieder jaar weer een fijn onderwerp voor luie radiopresentatoren. #bluemonday is volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall de meest deprimerende dag van het jaar. Hij lanceerde zijn idee in 2005 en had er zelfs een heuse formule bij:
Het model bestaat uit zeven factoren:
- W voor de weer
- D voor de schulden (dept)
- d voor het salaris
- T voor de tijd sinds kerstmis
- Q voor de tijd sinds het mislukken van onze goede voornemens
- M voor de lage motivatie (M)
- Na voor het gevoel dat we actie moeten ondernemen
Bedenk zelf maar hoeveel (wetenschappelijke) waarde je aan Blue Monday hecht. En of je de zoveelste wilt zijn die aan je publiek vertelt dat het Blue Monday is.
Publicatie-idee social media voor:
- maandag 17 januari 2022
Bronnen en lezenswaardigheden
- Maandag (Synoniemen.net, in het Nederlands)
- Campaign aims to help ease January blues British public urged to ‘Beat Blue Monday’ (Mental Health Foundation via Web Archive, in het Engels)