Live streamen is inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Streaming is gratis en bezorgt bedrijven veel extra aandacht. Het kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden, zoals entertainment, educatie, nieuws, sport of marketing.
Live streamen via social media is een vorm van online video waarbij de gebruiker live beelden uitzendt of bekijkt via een sociaal netwerk zoals Facebook, Instagram, YouTube of TikTok.
Geen exacte cijfers. Toch hebben de platformen er veel voor over om live streaming te faciliteren.
Het is moeilijk om exacte cijfers te geven over het gebruik van live streamen via social media in Vlaanderen, omdat niet alle platformen daarover transparant zijn. Wel kunnen we enkele indicaties geven op basis van het algemene sociale-mediagebruik in Vlaanderen en de populariteit van bepaalde platformen die live streamen aanbieden.
Volgens de Vlaamse Digimeter van onderzoekscentrum Imec gebruikte eind 2021 94% van de volwassen bevolking in het Vlaamse Gewest minstens wekelijks een mobiele telefoon en 82% minstens wekelijks een computer, laptop of tablet. De Vlaming besteedde gemiddeld 39% van zijn smartphone-schermtijd aan sociale media, zo’n 6% meer dan het jaar ervoor. Dat komt dagelijks neer op zo’n 73 minuten, tegenover 49 minuten in het voorgaande jaar.
Welk platform kies je om te streamen?
De meest gebruikte sociale-mediaplatformen in Vlaanderen waren Facebook (74%), YouTube (47%), Instagram (45%), Pinterest (27%), LinkedIn (20%) en Twitter (18%). TikTok maakte een gigantische groei door onder tieners en bereikte 14% van de volwassen bevolking. Snapchat bleef stabiel op 14%.
Deze platformen bieden allemaal de mogelijkheid om live te streamen of live streams te bekijken. Het is echter niet duidelijk hoeveel gebruikers daar effectief gebruik van maken. Wel weten we dat YouTube het grootste videoplatform is ter wereld, met meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers en meer dan een miljard uur aan video die elke dag wordt bekeken. YouTube biedt al sinds 2011 de mogelijkheid om live te streamen en heeft een groot aanbod van live streams over verschillende onderwerpen, zoals muziek, gaming, sport, nieuws en educatie.
Facebook is ook een belangrijk platform voor live video, vooral voor nieuws en evenementen. Volgens Facebook zelf werden er in 2020 meer dan 26 miljard live views geregistreerd op het platform3. Facebook Live werd onder meer gebruikt door politici, journalisten, artiesten, organisaties en gewone gebruikers om hun boodschap of ervaring te delen met hun volgers.
Van het duurzame YouTube tot het vluchtige TikTok en Twitter
Instagram en TikTok zijn vooral populair bij jongeren en focussen op korte en creatieve video’s. Beide platformen hebben ook een live streaming functie die gebruikt kan worden door influencers, beroemdheden of gewone gebruikers om interactie te hebben met hun fans of volgers. Instagram Live laat toe om tot vier personen tegelijk te streamen en biedt ook de mogelijkheid om badges te kopen om de streamer te steunen. TikTok Live laat toe om geschenken te sturen naar de streamer en biedt ook educatieve en culturele live streams aan.
Pinterest, LinkedIn en Twitter zijn minder bekend als videoplatformen, maar bieden ook live streaming aan.
- Pinterest lanceerde in mei 2021 een test met live streams over onderwerpen zoals koken, kunst, fitness en welzijn.
- LinkedIn biedt sinds 2019 LinkedIn Live aan voor geselecteerde leden en organisaties die live video willen gebruiken voor professionele doeleinden zoals webinars, interviews of conferenties.
- Twitter heeft sinds 2016 Periscope geïntegreerd in zijn platform, waarmee gebruikers live video kunnen uitzenden of bekijken over allerlei onderwerpen.
Eenvoudig professioneel streamen met OBS
OBS Open Broadcaster Software
De bevestiging dat je MOET streamen komt op 27 april a.s.
Als ik het bovenstaande moet samenvatten, dan zou ik zoiets zeggen als:
Maar aan wie niet overtuigd is, adviseer ik de komende weken de media in de gaten te houden. Vlaanderen punt be publiceert 27 april 2023 de nieuwste cijfers als het gaat om mediagebruik en daar zullen de media ongetwijfeld op inhaken. Het is niet ondenkbaar dat de cijfers minder hard gegroeid zijn, of misschien zelfs een beetje gekrompen. De vorige cijfers werden ongetwijfeld geholpen door factoren als thuisisolatie en een verminderd fysiek live-aanbod. Het neemt echter niet weg dat live streamen een prachtige vorm van gratis aandacht kan betekenen. Toch?
Bronnen en lezenswaardigheden
- Sociale media in Vlaanderen in 2021: alle cijfers en statistieken (Coosto, in het Nederlands)
- Mediagebruik (vlaanderen punt be, in het Nederlands)
- vrt kijken (VRT, in het Nederlands)
- Afbeelding met telefoon via MrMockup.