Trekt je website niet zoveel bezoekers en wil je beter gevonden worden? Dat kan! En het is gemakkelijker dan je denkt. Samen gaan we in dit artikel de kracht van het internet opnieuw uitvinden.
Veel bedrijven hebben een website, maar halen er bij lange na niet uit wat erin zit. Het internet biedt oneindig veel kansen. Zeker voor nuchtere Nederlanders. Om beter gevonden te worden en zo meer bezoekers op je website te krijgen, gaan we vandaag terug naar de basis.
Bloggen als publiekstrekker
Websites van bedrijven bestonden vijftien jaar geleden vaak uit een voorpagina, een contactpagina en enkele tussenliggende pagina’s die doorgaans weinig om het lijf hadden. De opkomst van de eenvoudig te bedienen gratis websites (Blogger, WordPress) zorgden ervoor dat er mensen gingen bloggen. De bloggers vielen op doordat ze de wereld konden bereiken zonder dure middelen. De bloggers waren sneller dan de dagbladen en lieten een ander geluid horen, dus was het logisch dat er veel interesse was. De opkomst van andere social media (want gratis blogwebsites zijn gewoon een vorm van social media) zorgden niet voor minder maar juist voor méér verkeer voor de bloggers.
Zijsprong: het oudste blog van Nederland
Het oudste blog van Nederland is waarschijnlijk Alt0169. Alt0169 was een initiatief van Jeroen Bosch. Bosch is een Rotterdamse kunstenaar die op 16 augustus 1999 samen weblog-pioniers Frank Scheele, Ralph Oei, Robert van Eijden en (later) Joep Vermaat een weblog startte. Men bracht er nieuws waarop gereageerd kon worden. Dat laatste vinden we tegenwoordig heel gewoon, maar dat was het destijds zeer zeker niet.
Er zijn prachtige voorbeelden van ondernemers die bijtijds inzagen dat bloggen geen tijdverspilling of roep om aandacht hoeft te zijn. Door telkens nieuwe content aan te bieden op hun website bleven ze niet alleen interessant voor de zoekmachines, maar ontstond er ook een publiek voor ze. De nieuwe blogteksten waren immers een reden om telkens weer naar de website terug te keren.
Jezelf zijn zodat je beter gevonden wordt
Door de jaren heen is er al veel veranderd op in het internet, maar het telkens toevoegen van inhoud aan je website (wat bloggen toch eigenlijk is) is nog steeds een van de sterkste middelen om bezoekers naar een website te trekken.
Als het goed is schrijf je over de onderwerpen waar je verstand van hebt of waar je een passie voor hebt. Je kunt beter schrijven over datgene waar jouw hart sneller van gaat kloppen dan over de onderwerpen waarvan je verwacht dat anderen ze geweldig vinden. Je zou misschien denken dat je beter kunt schrijven over onderwerpen waar veel verkeer op af komt, maar dat is niet zo. De meest gezochte onderwerpen (Google) in 2017 hebben vast niets te maken met jouw organisatie. Als het wel zo is, dan is het mooi meegenomen, maar als je gaat schrijven over de onderwerpen omdat je bezoekers wilt trekken dan zal je dat waarschijnlijk niet lukken. Waarom?
- Je lezers prikken feilloos door je facades heen. Als je passie voor het onderwerp hebt, dan voelen ze dat.
- Je lezers willen dat je verstand hebt van het onderwerp. Waarom zou je immers een tekst gaan lezen waar je niets aan hebt?
Om het maar dicht bij huis te houden; we zijn inmiddels zo’n 535 woorden in de tekst. Een half uur geleden stond er nog niks. De reden dat ik deze tekst zo snel kan schrijven, is omdat ik graag wil dat mensen aan de slag gaan met hun website. ComBron – voor succes! is niet zomaar een slogan. Onze klanten succesvol maken is onze passie. Vandaar dat het eigenlijk geen moeite kost om deze tekst te schrijven.
De passie vertaalt zich niet alleen in de tijd die het me kost om deze tekst te schrijven; ik weet nu al dat dit artikel goed gelezen zal worden. Dat komt door de inhoud van de tekst hieronder. Wie de tekst ter harte neemt, zal meer nuttige bezoekers op zijn/haar website mogen ontvangen en meer kunnen verkopen.
Je tekst heeft jou nodig
Je tekst heeft jou nodig is geen wazig regeltje. Veel mensen kunnen een tekst schrijven, maar als jij een tekst over jouw favoriete onderwerp schrijft, dan zal het je beter afgaan dan de meeste anderen. Jouw inbreng maakt jouw tekst uniek. Jouw kennis, jouw passie.
Toen het internet de wereld veroverde, wist iedereen al snel dat een van de unieke eigenschappen van het internet was dat je er jouw publiek mee kon bereiken. Sinds die tijd kennen veel entrepreneurs de betekenis van het woord niche. Het internet maakt het mogelijk je te specialiseren in diensten en/of producten die voorheen voor het bedrijfsleven niet levensvatbaar waren. Er zijn tegenwoordig bijvoorbeeld ondernemers die zich hebben toegelegd op het restaureren van kranten en affiches. Het internet maakt het mogelijk dat deze ondernemers de wereld kunnen laten weten dat ze bestaan.
Jouw jargon is jouw verzameling zoekwoorden
Als ik schrijf over hoe je website beter gevonden kan worden, dan gebruik ik termen als vindbaarheid, SEO en zoekmachineoptimalisatie. Alle drie de termen worden vaak gebruikt door mensen die vindbaar willen worden op het beter vindbaar maken van websites. Er zijn echter ook nog een aantal woorden die ik onbewust in mijn tekst zet en waarop mensen tóch zoeken. De eerder genoemde drie woorden (een beetje een SEO zou ze nog een keer genoemd hebben) doen er namelijk veel minder toe dan je zou denken. Beter gevonden worden door jezelf te zijn, is de titel van deze tekst. En de nadruk ligt minstens even veel op het jezelf zijn als op het beter gevonden worden. Voor Google is het namelijk niet alleen belangrijk dat er bepaalde woorden in een tekst staan. Natuurlijk moet Google de woorden kunnen indexeren, maar de tijd dat een lezer op een pagina verblijft, telt waarschijnlijk een stuk harder mee.
Met Google Analytics kun je zien hoe lang iemand op een pagina blijft. In Google Analytics ga je naar Gedrag > Alle pagina’s. In de tabel zie je boven de kolom links van de middelste kolom Gemiddelde tijd op de pagina staan. Klik er eens op.
Nu staat de pagina waarop bezoekers het langst verblijven bovenaan. Wedden? Dit zijn ook je pagina’s die het best scoren in Google.
Wil je bovenaan in Google? Schrijf dan een tekst die het verdient bovenaan te staan!
De pagina op jouw website waarop mensen het langst verblijven is (hopelijk) niet je home of je contactpagina, want dan beschik je domweg niet over pagina’s waar lezers lang verblijven. Je home en je contactpagina zijn ook niet de pagina’s waarmee je bovenaan in Google komt. Althans niet snel op de woorden waarmee je gevonden wilt worden. Wie “ComBron” of “Contact ComBron” zoekt met Google, ziet ComBron bovenaan verschijnen, maar…
NIEMAND ZOEKT COMBRON!!!
Nou ja, er zijn natuurlijk altijd mensen die ComBron zoeken, maar als we het daar van moeten hebben, dan is ons communicatiebureau geen lang leven beschoren. We komen daarom liever bovenaan als iemand “Beste website voor het MKB” of een andere term zoekt die hij/zij gebruikt als er een (door ComBron aangeboden) product of dienst moet worden aangeschaft.
Er is niets mis met het kijken naar hoe je concurrenten het gemaakt hebben, maar ik wed dat je het eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Of je nu hondenfokker bent en een verhaal vertelt over je kennismaking met jouw ras of je bent metselaar en je zet een paar tips op een rijtje over het kiezen van metselstenen, maakt niets uit. Zolang je je passie en je kennis in je tekst verwerkt, dan voeg je iets toe aan het internet. Als Google vervolgens meet dat mensen op jouw pagina’s langer verblijven dan bij je collega’s, dan heb je gewonnen en sta je boven je concurrenten in Google.
Jouw website trekt minder bezoekers dan de website van Anderlecht
Het geeft niks dat jouw website minder bezoekers trekt dan de website van Anderlecht. Ook geeft het niks dat jouw website in twee jaar minder bezoekers trekt dan de website van de Anderlecht op een gemiddelde zondagmiddag. Wat telt is dat de bezoekers van jouw website komen omdat jij ze iets kan bieden wat anderen ze niet (kunnen) bieden. Dus als je de strijd aan wilt gaan met de website van Anderlecht, moet je Standard de Liège of Club Brugge heten.
De websites die jij moet verslaan, zijn de websites van je concurrenten en om dat te doen, hoef je alleen maar jezelf in de strijd te gooien. Zolang je liefde voor je vak hebt, zul je het winnen. Met of zonder zoekwoorden. Makkie!