Stop je pagina’s niet te diep weg als je de pagina’s van jouw website hoog in de zoekresultaten wilt laten eindigen.
Goede SEO-tips liggen doorgaans erg voor de hand. Zo ook deze. Maak het je bezoekers (zoekmachines zijn ook bezoekers!) niet te moeilijk. Als je snel gevonden wilt worden, moet je je niet te verstoppen.
Maak het jouw klanten gemakkelijk; stop je pagina’s niet te diep weg!
Wie al langer in het vak zit (maakt niet uit welk vak), weet dat klanten en geïnteresseerden niet bij je komen om aan het werk gezet te worden. Er zijn twee dingen die jouw relaties niet willen:
- extra zorgen
- extra werk
De reden dat ze aan jou geld willen betalen, is niet omdat ze je aardig vinden. Het is omdat je ergens goed in bent. Niet eens omdat je een geweldig product hebt (zie: Het maximaal gebruik van informatie).
Uw bezoekers willen usability (en Google ook!)
Een vaak gehoorde usabilityregel schrijft voor dat iedere pagina op jouw website in 2 à 3 klikken moet zijn te bereiken. Zoals veel fabeltjes die door de awesomeroepers uitgekraamd worden, is die regel nergens op gebaseerd. Dat betekent echter nog niet dat je je bezoekers niet zo goed mogelijk moet bedienen.
Google gebruikt meerdere manier om jouw website te verkennen:
- links vanaf andere websites naar pagina’s op jouw website
- Google sitemaps
- links op de website naar andere pagina’s op je website
De eerste twee manieren worden heel serieus genomen door webmasters. De derde wordt helaas erg onderschat. No spang! De interne links(tructuur) van jouw website verbeteren is een leuke uitdaging die goed beloond wordt. Tenminste, als niet overdrijft.
Schrijf nooit klik hier, maar maak beschrijvende links
Als je een link maakt, is de verleiding groot om de link af te doen met een klik hier! Dat is niet handig. Help de zoekmachines een handje. Geef ze een hint waar de pagina (waarnaar gelinkt wordt) over gaat. Neem de link op in een zin en neem het belangrijkste zoekwoord van de pagina waarnaar je linkt op in jouw link.
Met de beschrijvende link verbeter je jouw vindbaarheid op twee manieren:
- De pagina van waar je linkt, wordt belangrijker voor Google als je er een link in opneemt. Als je meer punten scoort, eindigt jouw pagina hoger in de zoekresultaten.
- De pagina waarnaar je linkt, wint aan belang. Met iedere link naar een van jouw webpagina’s wordt de pagina een beetje belangrijker. Althans, zo “denken” de zoekmachines.