• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Afbeelding logo ComBron Communicatie met rechts van het logo de tekst: "verbinding en verbeelding".

ComBron Communicatie

Hollands en toch gul - Communicatiebureau ComBron

  • Home
  • Blog
    • Communicatie
    • Leiderschap
    • Public relations (Pr)
    • Website by ComBron
  • Brand-A-Thon
  • Handleidingen
    • Aan de slag met videocontent
      • DaVinci Resolve gebruiksaanwijzing
      • Filmic Pro Quick Start Guide
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Handleiding WordPress
    • Praktische tips social media
    • SEO doe-het-zelf handleiding
    • Vlaams – Nederlandse woordenlijst
  • Reviews
    • Audio-interface
    • Audiorecorders
    • Koptelefoons
    • Microfoons
    • Software
    • Hoe test ComBron?
  • Contact
ComBron » DIY SEO Search Engine Optimization » SEO handleiding: zoekwoorden in de tekst plaatsen

SEO handleiding: zoekwoorden in de tekst plaatsen


Zoekwoorden in de tekst plaatsen is een oervorm van SEO. Uw tekst is uw belangrijkste wapen in de strijd met de zoekmachines. Een slim geschreven tekst maakt uw webpagina veel beter vindbaar. Dit zijn de regels waaraan u moet voldoen als u een betere tekst dan uw concurrenten wilt schrijven.

Goede teksten zijn eenvoudig te lezen en zitten NIET vol met zoekwoorden. Het ontbreken van zoekwoorden is een gemiste kans, maar teveel zoekwoorden kosten u uw vindbaarheid.

Zoekwoorden in de tekst plaatsen

Zoekwoorden in de tekst plaatsen is belangrijk, maar wie een woord te vaak in de tekst plaatst loopt het risico te worden beschuldigd van zoekwoordspamming. Wie vijftien jaar geleden bovenaan de zoekresultaten wilde komen, plaatste het zoekwoord gewoon 100 keer op een pagina. De zoekmachines waren toen nog eenvoudig te foppen. Wie dit zelfde kunstje vandaag de dag herhaalt, krijgt waarschijnlijk een penalty van Google.

Een goede tekst:

  • omvat een lengte van minimaal 300 woorden;
  • bestaat voor XX% van de tekst (niet teveel!) uit zoekwoorden;
  • heeft het zoekwoord/trefwoord (het liefst vooraan) in de eerste regel van de tekst;
  • zorgt u dat het zoekwoord in de belangrijkste kop (die met de H2) staat;
  • bevat een voor de lezer interessante link, die NIET gaat over het zoekwoord;
  • laat het zoekwoord ook in de meta-omschrijving terugkeren.

Dit is een goede tekst voor Google, maar dat betekent nog niet dat het een goede tekst voor uw bezoekers is. Schrijven voor het web is een kunst. U moet niet alleen Google behagen, maar u moet ook nog zorgen dat u het uw bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maakt. Geen lange zinnen, geen (moeilijke) woorden met meer dan drie lettergrepen en zo min mogelijk hulpwerkwoorden maken uw teksten geschikt voor zoveel mogelijk mensen.

De teksten van de SEO-tips zijn overigens niet echt geschreven voor simpele zielen. Doordat u er uw best voor doet om uw website te optimaliseren heeft u zich gediskwalificeerd voor het bierteam.

Zoekwoordspamming (keyword stuffing) voorkomen

Wie een goede tekst schrijft, zorgt ervoor dat een tekst prettig leest en niet geforceerd overkomt. Google geeft aan GEEN minimum of maximum te hebben voor het aantal keer dat een keyword moet voorkomen; toch zegt men wel dat teveel een negatief effect heeft.

Het is dus niet handig om het woord te vaak te gebruiken, maar als u goed nadenkt, wilt u dat ook niet. Niet iedereen zoekt immers op hetzelfde woord. De oplossing? Gebruik ook enkele synoniemen van het woord.

Voorbeeld synoniemen
Gaat uw tekst over een huurhuis? Gebruik dan ook de woorden huurwoning en huurpand.

Tip!
Er zijn genoeg synoniemenwebsites op internet, maar wie het schrijven van de teksten echt serieus neemt, koopt een goed puzzelwoordenboek.

BMW dacht de zoekmachines ook op te lichten

Een beroemd voorbeeld van keyword stuffing en de reactie van Google krijgen we van BMW.

Google plaatste BMW.de in 2006 op de zwarte lijst toen men ontdekte dat de autofabrikant de richtlijnen van Google probeerde te omzeilen. De website van BMW in Duitsland werd tijdelijk volledig uit de zoekresultaten verwijderd.

In een blog legde Google software-engineer Matt Cutts (dezelfde man als in de video hierboven) uit dat Google de Duitse websites van BMW uit de zoekresultaten had verwijderd nadat BMW doorwaypages had toegepast die de bezoekers automatisch omleidden naar een andere url.

Cutts legde uit dat Google blokken tekst zag met zoektermen als Neuwagen (nieuwe auto) als de crawlers van Google een pagina van BMW bezochten. Echter, wanneer een bezoeker dezelfde pagina bezocht, werd hij/zij automatisch doorgestuurd naar een andere pagina met minder tekst en meer foto’s. Een pagina die er aantrekkelijker uitzag dan de pagina die de crawler zag, maar die lager zou hebben gescoord in de zoekresultaten.

‘Dit is een schending van onze richtlijnen voor webmasters. In het bijzonder het principe dat je je gebruikers niet mag misleiden en aan bezoekers en zoekmachines dezelfde inhoud moet tonen.’ schreef Cutts.

BMW koos eieren voor haar geld en verwijderde vliegensvlug de JavaScript-omleidingen.

Eind goed, al goed!

Maak ComBron beroemd:

Primaire Sidebar

  • Doe-het-zelf SEO
    • Zoekwoorden in domeinnaam
    • Zoekwoorden in paginatitel
    • Zoekwoorden in H1, H2, H3
    • Beter vindbaar door mooie urls
    • Verstop je pagina’s niet!
    • Optimaliseer je afbeeldingen
    • Zoekwoorden in de tekst
    • Zoekwoorden in ankerlinks
    • Google sitemaps
    • Webpagina’s sneller maken
    • Mobile first!
  • Verklarende woordenlijst
WordPress gebruiksaanwijzing in het Vlaams voor het inloggen op je website.

Hoe moet ik inloggen op mijn WordPress website?

Vlaamse uitleg hoe een nieuw blog of een nieuw artikel te publiceren op een WordPress website.

Hoe publiceer ik een blog(post) of nieuwsbericht op mijn WordPress-website?

Vlaamse handleiding WordPress met uitleg over hoe je een nieuwe pagina moet maken en publiceren.

Hoe maak ik een nieuwe pagina voor mijn WordPress-website?

Toegankelijkheid. In België heeft ongeveer twee procent van de bevolking een visuele handicap. In België leven ruim 200.000 mensen die slechtziend zijn waarvan zo’n 11.000 mensen blind zijn. In dit artikel beschrijf ik hoe je een website maar ook drukwerk en video’s toegankelijker maakt voor slechtzienden die niet blind zijn.

WordPress 6.0 (“Arturo”) is deze week beschikbaar gekomen. De klanten van ComBron hadden meer vragen dan gebruikelijk over WordPress 6.0. Een opsomming van de vragen en de bijbehorende antwoorden.

Gebruik je Yoast? Dat is verstandig! Vooral als je eens in het kwartaal even orde op zaken stelt. Weg met het woord Archieven in de zoekresultaten!

Explore more

How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
Privacy en cookies: deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruiken van de website, ga je akkoord met de aanwending ervan. Voor meer informatie, ondermeer hoe cookies te mijden, zie hier: Cookiebeleid

Footer

ComBron Communicatie

Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie.

  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Vimeo
  • YouTube
  • Brand-A-Thon
  • Colofon
  • MVO
  • Over ComBron
  • Privacybeleid
  • XML-sitemap