Pinterest optimalisatie. Proef op de som.

Photo of author
Door: Edo Dijkgraaf

Pinterest is een mooi platform. Omdat Pinterest vooral B2C is, kreeg het bij ComBron nooit veel aandacht, maar daar komt nu verandering in. We gaan de tips van Pinterest opvolgen om te zien hoeveel zin ze hebben.

Afbeelding met tekst: "Optimaliseren". Voor de P van het woord optimaliseren is het logo van Pinterest gebruikt, want het beeldmerk van Pinterest is een P. Op de achtergrond worden door een half doorzichtige witte laag afbeeldingen van pins van ComBron getoond.

Pinterest is B2C heeft het dan wel zin voor ComBron om er energie in te steken?

Zoals de meeste social media is Pinterest vooral een platform voor B2C (business to customer). ComBron werkt voor bedrijven (B2B), dus heeft het dan wel zin om energie in Pinterest te steken? In het geval van ComBron wel, want een deel van onze klanten moet het hebben van B2C en dan moet je wel weten waar je het over hebt als communicatiebureau.

Afgezien van de adviezen die ik verstrek, ben ik ook nog getrouwd met een juf die voor groep 8 staat. Meesters en juffen doen veel met Pinterest, dus op deze manier kan ik ze mooi een hart onder de riem steken.

Voor B2B ondernemingen is Pinterest echter niet of nauwelijks interessant.

Stand van zaken Pinterest ComBron bij aanvang


Screendump van de pagina van ComBron op Pinterest. Op de pagina is te zien wat ComBron gepind heeft, hoeveel volgers ComBron heeft en hoeven mensen en bedrijven ComBron volgt.

Situatie op zaterdag 4 september 2021:

  • 45 volgers
  • 122 volgend
  • 350 weergaven per maand

Het behoeft geen uitleg dat dit extreem weinig is toch? Door domweg twee plaatjes te veranderen en twee pins te publiceren, verdubbelde het aantal maandelijkse weergaven al.


ComBron zal nóóit super populair worden op Pinterest. De populairst pinner (?) is een mevrouw met 15,7 miljoen volgers die haar profiel Oh Joy! noemt. Na lang zoeken kom je erachter dat de mevrouw Joy Cho heet en dat is mogelijk een teken hoe de Pinterest werkt. Een echte community zoals bij groepen op Facebook of abonnees van kanalen op YouTube heb ik nog niet kunnen vinden. Het neemt niet weg dat Joy Cho iedere maand op 3,5 miljoen weergaven kan rekenen.

Hoe gaan we nu verder met Pinterest?

Bianca van de Ketterij plaatst regelmatig mooie infographics op Frankwatching. Ze inspireerde me om Pinterest aan de lijst met praktische tips voor social media toe te voegen. We hebben nu een pagina met:

Een pagina met tips voor je profiel op Pinterest is leuk, maar ze krijgen pas waarde als je de tips niet zomaar knipt en plakt. Op de pagina met tips staan die ideale formaten voor foto’s en video’s, en wat seo-achtige tips om ervoor te zorgen dat het aantal weergaven stijgt. Op https://www.pinterest.com/combron/ gaan we de tips toepassen en kijken wat er wèl en niet werkt.

Mocht je nog vragen of verzoekjes hebben, dan leest ik het graag onderaan deze pagina.

Reageren? Graag!