Tip 34: laat iemand in jouw schoenen staan tijdens een uitgebreide post op zaterdag.

Photo of author
Door: Edo Dijkgraaf

Maak gebruik van het netwerk van relaties. Laat iemand in jouw schoenen staan tijdens een uitgebreide post op zaterdag. Publicatie-idee voor social media. Nummer 34 van 365.

Afbeelding met tekst: "Tip 34 van 365. Zet een ambassadeur in op zaterdag. Tip 34."

Vandaag zorgen we ervoor dat je bedrijf kan wortelen op plaatsen waar dat voorheen ondenkbaar was. In tegenstelling tot de tips van de afgelopen dagen is dit wel een tip die enige voorbereiding vergt. Het is niet gek als je de uitwerking van deze tip pas over twee weken kan publiceren, maar als je deze tip goed uitvoert zul je het extra werk naderhand zeker lonend vinden.

Een klant in de hoofdrol op zaterdag

Een klant of een leverancier vragen op te treden is minder moeilijk dan je denkt.

Als je vertelt wat je van plan bent, dan kan een klant zijn of haar hakken in het zand zetten. De vraag waarom hij/zij reclame voor je moet maken is niet heel gek. Klanten betalen je immers voor je diensten?


Een terechte reactie. Een leverancier vragen is dan gemakkelijker, maar een leverancier is minder interessant.

Gelukkig is dit allemaal minder moeilijk dan je denkt.

Wat stel je de klant voor?

Ja gaat je klant voorstellen om een videoprofiel van hem/haar te maken. Een tekstprofiel kan ook, maar video heeft altijd meer succes.

Je gaat je klanten vertellen over een klant en wat hij/zij allemaal goed doet in jouw ogen. Dat is dus goede reclame voor het bedrijf van je klant.

Speel open kaart en vertel eerlijk dat in de video die je maakt jouw product en/of dienst ook aan bod zal komen.

Een tekstprofiel? Hoe?

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, maar wie nog niet durft te filmen, kan natuurlijk ook zorgen voor een mooie beschrijving:

  • Vraag de klant om een beschrijving van zichzelf.
  • Bekijk zijn/haar LinkedIn (ipv Facebook) profiel, want daar staan de zaken die je klant bereid is te delen.
  • Zorg voor een kop (inleiding met een stukje historie en behaalde successen).
  • Zorg voor een body (dagelijkse gang van zaken).
  • Zorg voor een staart (toekomstbeeld).

Is het te laat om je om te praten? Video is ook voor jouw bedrijf ècht geschikt!

Een videoprofiel? Hoe?

Bedenk van te voren een script waarin je de identiteit van je klant en zijn/haar bedrijf vangt.

Leg het script voor aan je klant als je denkt dat er nuttige aanvullingen uit voort kunnen komen, maar laat het achterwege als je verwacht dat je klant de regie van je video overneemt.

Klaar! En nu?

Je bent vast trots op je product. Het mooiste komt echter nog! De reactie van relaties en de achterban van je klant zorgen ervoor dat de metingen (engagement) van je favoriete platform veel hoger zijn dan normaal. Als reactie zal het platform de organische aandacht (exposure zonder adverteren) stimuleren.

Als de aandachtsgolf inzakt, kun je overwegen om er nog wat advertentiebudget aan te wagen. Of…

Was het leuk? Overweeg om er dan een serie van te maken. Als je iedere maand één profiel publiceert, staan de klanten binnen de kortste keren in de rij om ook eens te schitteren.


Belangrijk voor een socialmediabericht op zaterdag

  • Op zaterdag en zondag wordt er een andere toon verwacht.
  • Het weekend is voor B2C (business to customer).

Publicatie-idee social media voor:
  • zaterdag 29 februari 2022
Bronnen en lezenswaardigheden

Reageren? Graag!