Als je website niet goed leesbaar is op een mobiele telefoon scoor je letterlijk geen punten bij de zoekmachines. Logisch, want steeds meer gebruikers bekijken je website met een telefoon of een tablet.
Een mobielvriendelijke website is niet hetzelfde als een app (een app is sowieso vaak geldverspilling). Een mobielvriendelijke website is een website die zich bijvoorbeeld aanpast aan het beeldscherm van een iPad.
Google trekt mobielvriendelijke websites voor
Google wil graag dat je website goed leesbaar is op apparaten, dus hebben ze een pagina gemaakt waarop getest kan worden of je website geschikt gemaakt is. De knop hieronder opent een nieuw tabblad:
Test hier of je website mobielvriendelijk is (klik)
Google maakt er geen geheim van dat ze “Mobile Friendly” stimuleert. Wie zorgt dat zijn/haar website mobielvriendelijk is, scoort meer punten dan iemand met een website die niet fijn is om te lezen op een klein scherm. Zo maakt de mobielvriendelijke website meer kans om hoog in de zoekresultaten te komen.
Responsive websites zijn mobielvriendelijke websites
De meest efficiënte vorm van een mobielvriendelijke website is één website die geschikt is voor zowel gewone computers en laptops als voor tablets en telefoons. Dat kan door de website te voorzien van een responsive theme (WordPress) of een responsive template (Joomla). Deze vorm van mobielvriendelijke websites kost het minst qua aanschaf en onderhoud.
Een aparte mobiele website als mobielvriendelijke website
Voor websites met enorm veel bezoekers zoals websites van kranten zie je nog regelmatig dat er gebruik wordt gemaakt van een aparte mobiele website. Alhoewel aparte mobiele websites (op dit moment nog) sneller laden dan responsive websites, zal de mobiele website waarschijnlijk uitsterven. De mobiele website is iets uit het verleden toen webhosting, mobiele netwerken en telefoons nog niet zo vlot waren. Met de komst van HTML5 en css3 is de nood voor een aparte mobiele website verdwenen.
Een app kan geen mobielvriendelijke website vervangen
Het is een raadsel waarom sommige ondernemers kiezen voor een app, want de content (inhoud) van een app draagt niet bij aan de vindbaarheid van je bedrijf op internet. Ook is het zo dat na aanschaf vaak blijkt dat de app helemaal niet gebruikt wordt en dat de kosten (tijd en geld) van het onderhoud van de techniek en de inhoud tegenvallen.
Voor de duidelijkheid dient nog even vermeld te worden dat het hier uiteraard niet gaat om Delhaize, IKEA of Hornbach, maar om goedgelovige KMO-managers die trappen in gladde verkooppraatjes. Mocht u de volgende keer benaderd worden door een app-verkoper, dan is het misschien vermakelijk om hem/haar eens te vragen waarom alle grote bedrijven met een succesvolle app ook nog gewoon een mobielvriendelijke website hebben.
Schaam je niet om je app weg te doen. De grootste nerdwebsite van Nederland (Tweakers) ging je al voor, dus je verkeert in goed gezelschap.