Contrastversie favicon ComBron Communicatie SEO handleiding: zoekwoorden in domeinnaam en url

De belangrijkste keuze voor de vindbaarheid van je website maak je op de dag dat je je domeinnaam vastlegt. Helaas gaat het in de meeste gevallen fout. Het belangrijkste woord waarmee je gevonden wilt worden.

Veel bedrijven vergissen zich in hun vindbaarheid. Zoekmachines zoeken naar de zoekwoorden die je opgeeft bij een zoekopdracht. Het is dus logisch dat een bedrijfsnaam niet altijd de slimste keuze is.

Google Kees de Jong maar eens

Er bestaat een keesdejong.info, een keesdejong.com en een keesdejong.nl. Onder deze Kezen tref je ondermeer een kunstschilder en een hovenier. De kunstschilder en hovenier missen een enorme kans.

Zoekwoorden in domeinnaam

Veronderstel dat je Google bent. Wat is dan het eerste waarmee je te maken krijgt als je een website doorloopt? De domeinnaam. Als de spiderbots van Google keesdejong.nl verkennen, “denkt” Google dus dat de website over Kees de Jong gaat. Uiteraard klopt dat wel, maar waarschijnlijk wordt Kees veel liever gevonden op de zoekterm hovenier.

Overigens bevinden de Kezen zich in goed gezelschap. Waar zoek je naar als je een communicatieadviseur zoekt? ComBron? Ooit maakten wij dus dezelfde fout! Oeps!

Stop jij je zoekwoorden in je domeinnaam en url om hoger in Google te komen?
Zoekwoorden in je domeinnaam?

Vooral websites (of eigenlijk domeinnamen) die al langer bestaan, hebben een zekere senioriteit (vertrouwen) bij Google. Ook is het zo, dat er in de loop der jaren waarschijnlijk PageRank is opgebouwd, dus het opgeven van een domeinnaam om je SERP te verbeteren, moet wel eerst goed overwogen worden.

Subdomeinen kunnen een oplossing bieden

Wie zijn/haar domeinnaam al langer gebruikt, heeft waarschijnlijk inmiddels een pagerankscore opgebouwd. Google is niet meer zo scheutig met het uitdelen van pagerankscores. En hoewel ze de geruchtenmachine zelf graag gaande houden, lijkt PageRank iets uit het verleden. Een oplossing voor het behouden van de scores is het aanmaken van subdomeinen. Zo beperkte ComBron in het verleden “de schade” door voor de Nederlandse website subdomeinen aan te maken. Naast https://combron.nl had ComBron:

  1. https://communicatie.combron.nl voor ComBron Communicatie
  2. https://publicrelations.combron.nl voor ComBron PR
  3. https://websiteby.combron.nl voor ComBron Websites
  4. https://webshop.combron.nl voor de webshop van ComBron

Dit lijkt heel moeilijk, maar is het niet. De zoekmachines “zien” als eerste de url van een webpagina. ComBron wilde niet alleen maar gevonden worden als mensen zoeken op “ComBron” maar veel liever op de termen:

Inmiddels heeft ComBron afscheid genomen van deze werkwijze, omdat de mogelijke voordelen niet opwegen tegen de absolute nadelen zoals de integrale doorzoekbaarheid van een website met subdomeinen.

Zoekwoorden in de url EN in de domeinnaam

Het lijkt voor de hand liggend dat de naam van je website en je url overeenkomen, maar na de uitleg weet je dat het niet zo is. Een website kan als url www.broodjegezond.nl hebben, maar als naam Bandenservice Ome Joop.

Weet dat je VEEL beter scoort als beiden hetzelfde zijn!

Bijvoorbeeld: https://stolkpotplanten.nl en Stolk Potplanten.

Zoekwoorden of zoekwoord en naam combineren in url

Startende ondernemers komen er al snel achter dat alle zoekwoorden eigenlijk al geclaimd zijn in Nederland. Je hoeft heus geen moeite te doen voor timmerman.nl en zelfs handigeharry.nl is al weg.

Een goed alternatief voor (bijvoorbeeld) een timmerman die goed kan metselen zou https://timmermanmetselaar.nl zijn.

Dat zoekwoorden in je url werken, bewijst de praktijk. Toch probeert Google het te remmen:

Matt Cutts werkt inmiddels niet meer voor Google, maar was jarenlang (tot 31 december 2016) werkzaam voor de zoekgigant. De video hierboven is uit zijn tijd bij Google.

Koop geen links!!

Als je het bovenstaande goed gelezen hebt, dan heb je nu geleerd dat het woord waarop/waarmee je gevonden wilt worden in je url en in de naam van je website moet staan. Chapeau!

Je hebt ook kunnen lezen dat linkbuilding belangrijk is. Linkbuilding is belangrijk, maar KOOP GEEN LINKS!!! Je zult merken dat je van tijd tot tijd zal worden benaderd om links uit te wisselen. In sommige gevallen kan dit helemaal geen kwaad.

Er zijn ook bedrijven die aanbieden om het verkeer naar je website op toverachtige wijze te laten toenemen. Trap er alsjeblieft niet in! Het is meestal waar dat de bedrijven het verkeer naar je website laten toenemen. Dit doen ze (bijvoorbeeld) door links op schimmige buitenlandse websites aan te maken en computers automatisch via deze websites naar je website te laten surfen. Het staat leuk in de statistieken, maar dat is dan ook alles! Bespaar jezelf het geld en de illusie, want bij dit soort praktijken betreft het pure Black hat SEO en vroeger of later komen de zoekmachines erachter en krijg je een penalty tegen.