Wie de eerdere SEO-tips ter harte heeft genomen, weet het al. Mooie urls maken je website beter vindbaar, omdat je er informatie in kan stoppen voor zoekmachines.
Deze tip is beknopt omdat het een herhaling is van wat je uit eerdere tips heeft kunnen opmaken, dus bleef er ruimte over is voor tips over pagina’s en subpagina’s. Doe er je voordeel mee, want ze helpen niet alleen je vindbaarheid te verbeteren. Je bezoekers zijn er ook mee geholpen, hetgeen toch eigenlijk je uitgangspunt zou moeten zijn.
Mooie urls maken je website beter vindbaar
De url is het eerste wat zoekmachines “zien” van je webpagina, of misschien wel van uw hele website. Zorg er dus voor dat jouw url zoveel mogelijk informatie (zoekwoorden) bevat!
Hoofdpagina’s en subpagina’s kun je vergelijken met categorieën en berichten van blogs
Als je schrijft voor het web, dan zul je snel ontdekken dat lange teksten niet altijd de leesbaarheid en/of de overzichtelijkheid bevorderen. Een goede oplossing is te starten met een samenvatting en inhoudsopgave. De pagina met de samenvatting en de inhoudsopgave dient als hoofdpagina. De subpagina’s hang je als het ware onder de hoofdpagina. Op die manier zijn hoofdpagina’s en subpagina’s te vergelijken met categorieën en berichten van blogs.
Zijsprong: Het gewicht van pagina’s en berichten in Google.
Google vindt pagina’s belangrijker dan berichten (blogs). Als de voorpagina de belangrijkste pagina is, dan zou gesteld kunnen worden dat de voorpagina qua belangrijkheid voor Google 100 punten krijgt. Een gewone pagina is minder belangrijk, dus die krijgt 80 punten en een bericht krijgt er 60. De verleiding is dus groot om van al uw blogs pagina’s te maken, toch zal dat niet het gewenste effect hebben.
Een goed bezochte website is een website die regelmatig wordt aangevuld. Dat is waarom een blog zo belangrijk is. Google rekent erop dat de inhoud van het blog een meer tijdelijk karakter heeft als een pagina. Met een blogtekst is daarom heel goed te scoren als het gaat om “de waan van de dag”. Een prima basis voor het tonen van afgerond werk of het melden van nieuws over jouw organisatie.
De hoofdpagina kondigt de subpagina’s aan, dus de hoofdpagina draagt in de titel en in de url het belangrijkste zoekwoord. De subpagina draagt in de titel en de url het onderwerp. Als het goed is, is dat het belangrijkste zoekwoord voor de subpagina. Als er nog ruimte is, kun je het zoekwoord van de hoofdpagina nog een keer terug laten komen. Wees er op beducht dat je niet onzinnig met zoekwoorden gaat strooien. Bezoekers moeten wel dat kunnen vinden wat ze gezocht hebben.
Minimaal driehonderd (300) woorden per tekst
Voor zowel pagina’s als blogs geldt een minimum van 300 woorden. Dat is niet om je te pesten, maar om ervoor te zorgen dat de zoekmachines een tekst krijgen aangeboden om te indexeren. Google en Bing hebben ieder hun eigen werkwijzen, maar overeenkomstig willen ze een tekst met een structuur (H1, H2, H3, afbeeldingen, etc). Als jij ze die tekst niet geeft, hebben ze minder om mee te werken en eindigt jouw pagina vast niet al te hoog in de zoekresultaten. Zelfs niet als je voor mooie urls zorgt.