Bij de SEO handleiding is deze verklarende SEO woordenlijst opgesteld. Als het om zoekmachineoptimalisatie gaat is de terminologie grotendeels afkomstig uit de Verenigde Staten.
ComBron probeert voor iedere term een Nederlands alternatief te geven.
Black Hat SEO
Wat is Black Hat SEO?
Google heeft SEO-richtlijnen opgesteld biedt tonnen aan informatie aan in haar Richtlijnen voor webmasters.
Naast de tips die Google geeft om beter gevonden te worden, noemt Google ook manieren om beter gevonden te worden die niet op prijs worden gesteld door Google. De verboden trucjes die soms best goed werken, worden Black Hat SEO of ongewenste optimalisatiemethoden genoemd.
Realiseer dat u de zoekmachines hard nodig heeft. U wilt gevonden worden, en dat kan niet als Google en Bing u niet indexeren. Als u Black Hat SEO toepast, loopt u het risico dat de zoekmachines u niet meer opnemen in de zoekresultaten.
Bouncepercentage
Wat is het bouncepercentage?
Het bouncepercentage of weigeringspercentage is het gemiddelde percentage van aantal bezoekers dat de website al na één pagina wegklikt.
Synoniemen bouncepercentage:
- slipratio
- bounce rate
Link building
Wat is link building?
Het Engelse link building schrijven we in België vaak als één woord (linkbuilding). Linkbuilding moet vertaald worden als het bouwen aan links naar een website.
Linkbuilding stamt uit de tijd dat indexeringstechnieken van zoekmachines nog niet zo geraffineerd waren. Spiders stroopten het web af en bekeken op iedere website die ze tegenkwamen de links naar andere websites. Als er veel naar een bepaalde website gelinkt werd, dan was dat vast een populaire of belangrijke website.
Nog steeds zijn links naar een website belangrijk, maar sinds de komst van het PageRank-algoritme van Google worden de links eerst beoordeeld. Google maakt onderscheid tussen kwantitatieve en kwalitatieve links. En laat de kwaliteit van een link steeds zwaarder meetellen. Als Google de kwaliteit van een link niet erkent, dan is de kans groot dat de link bijdraagt aan het juist minder goed vindbaar worden van de website waarnaar gelinkt wordt.
PageRank
Wat is PageRank?
De oprichters van Google (Larry Page en Sergey Brin) ontwikkelden in 1998 PageRank. PageRank is een manier om het belang van webpagina’s te ordenen. Om de PageRank van een pagina op uw website te verbeteren (verhogen) moet u ervoor zorgen dat er vanaf andere websites naar uw webpagina gelinkt wordt. Het verkrijgen van links naar uw website heet linkbuilding.
Als er vanaf een website met een hoge PageRank gelinkt wordt, telt dit harder dan vanaf een website/webpagina met PageRank 0 (nul).
Stanford University heeft het octrooi op PageRank omdat Page en Brin in 1998 nog voor Stanford werkten. De naam is echter een handelsmerk van Google.
SEO
Waar staat SEO of Search Engine Optimization voor?
Zoekmachineoptimalisatie. SEO maakt onderdeel uit van zoekmachinemarketing.
Zoekmachineoptimalistatie is de verzameling activiteiten die gepleegd worden om een webpagina of een hele website zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing. Hierbij ligt de focus op de voor de content (inhoud) relevante zoekwoorden, zoekwoordcombinaties en overeenkomstige zoektermen.
SERP
Wat betekent SERP?
De Search Engine Results Page (SERP) is de pagina met zoekresultaten die een zoekmachine geeft in antwoord op een vraag van een zoeker. Het hoofdbestanddeel van de SERP is de lijst met resultaten.
De zoekresultaten laten zich uitsplitsen in twee soorten, organische zoekresultaten (komen tot stand aan de hand van het algoritme van de zoekmachine) en gesponsorde zoekresultaten (advertenties). De resultaten worden weergegeven op volgorde van relevantie. Elk resultaat op de SERP bestaat uit een titel, een link die verwijst naar de webpagina en een korte omschrijving. Bij de gesponsorde resultaten bepaalt de adverteerder wat er getoond wordt. Er kunnen verschillende SERPs of SERP-scenario’s worden weergegeven als reactie op één zoekopdracht (1e SERP, 2e SERP, etc.).
URL
Wat is een URL?
URL staat voor Uniform Resource Locator staat volgens Wikipedia voor een gestructureerde naam die verwijst naar een stuk data. Wikipedia zegt dat zo, omdat men het er heeft over de bredere toepassing van een url.
Als we het in de Handleiding SEO hebben over url, dan hebben we het gewoon over een de route naar een website, een webpagina of een bestand op een website zoals een afbeelding (jpeg, gif, png) of een document (.doc, .pdf).
Bij de bredere toepassing van Wikipedia, zou het bijvoorbeeld ook over een e-mailadres of adres en een (bedrijfs)netwerk kunnen gaan.
White Hat SEO
Wat is White Hat SEO?
De SEO-richtlijnen van Google zijn geweldig informatief voor eigenaren van websites die graag hoog willen eindigen in de zoekresultaten. Verdiep u daarom vooral goed in de Richtlijnen voor webmasters.
Het uitvoeren van de tips die Google geeft om beter gevonden te worden, noemen we White hat SEO. Alhoewel linkbuilding erg belangrijk is voor uw vindbaarheid, kan gesteld worden dat 99% van de handelingen voor betere vindbaarheid op uw eigen website plaatsvinden.
Zoekwoordspam
Wat is zoekwoordspamming?
Zoekwoordspamming (keyword spam) is het te vaak gebruiken van een trefwoord of zoekwoord. Wie een woord (te) vaak gebruikt om beter vindbaar te worden, kan het tegenovergestelde bereiken. Het vinden van een goede balans en het gebruiken van synoniemen bieden de oplossing.Vraag toevoegen
Het is maar terminologie
Laat je alsjeblieft niet uit het veld slaan door alle termen. Het internet is nu eenmaal grotendeels gebaseerd op Amerikaanse terminologie, maar het dankt haar succes aan mensen als jou. Zonder gebruikers heeft het geen bestaansrecht en net als jij spreken jouw bezoekers Nederlands. Niks SEO! Zoekmachineoptimalisatie! 🙂
Mis je nog een term? Stuur dan een e-mail naar combron@combron.nl zodat de SEO-term kan worden toegevoegd.