Eten is populair op Instagram. Of het nu gaat om de meisjes die geen selfie kunnen posten zonder een of andere stengel rabarber in hun gezicht of om levensgenieters die het talent van de chef graag met de wereld delen.
Er komt een moment dat de wereld inziet dat de obsessie rondom eten van zelfbenoemde fitte meisjes een heel andere vorm van aandacht verdient. Enfin, we dwalen af. Deze pagina is bedoeld voor ondernemers in de horeca en voor de mensen die hun noeste arbeid weten te waarderen.
Formaat van foto’s van eten op Insta
Advies formaat: vierkant
- Aanbevolen formaat vierkant: 1080 x 1080 pixels.
- Instagram zal het weergeven als: 612 x 612 pixels.
- En in de tijdlijn zelfs als slechts: 510 x 510 pixels.
De reden om een grotere afbeelding te uploaden is Facebook, omdat Facebook het geuploade formaat overneemt.
Onderwerpen foto’s Instagram
Instagram filters voor eten
De beste filters: Crema, Lark, Lo-Fi.
Welke van de foto’s hieronder is de mooiste? Of moeten we vragen, welke is de populairste? Voor ondernemers draait het bij Instagram immers om scoren.
#nofilter
#crema
#Lark
#Lo-Fi (#lofi)
Hashtag #foodporn en de rest
Eten is bij uitstek goed te promoten met hashtags. Je kunt de hashtags proberen zelf uit te vinden, maar waarom zou je als anderen dat al voor je gedaan hebben?
Bij Olivier (@olivier.masterchef) van Proeftijd Amsterdam vinden we op 2 juli 2018 bijvoorbeeld:
#foodporn #foodie #chef #cooking #foodinspiration #chefstalk #chefslife #foodphotography #homechef #homecooking #photooftheday #delicious #nomnom #foodgasm #foodart #homemade #plating #artofplating #instachef #eten #koken #instafood #homecooked #foodpic #foodlove #ilovefood #foodstylist #chefsroll
There’s no shaming in naming
En je maakt het af door nog wat culinaire vrienden of trendmakers te roepen. Bij Olivier zijn dat bij dezelfde foto:
@culinaireinspiratie @dutchcuisine @chefstalk @theartofplating
Vlaamse hashtags zijn effectiever
Engelstalige hashtags over eten trekken ongedierte aan. Ongedierte? Ja! Bots! Bots zijn computerprogramma’s die de hele dag Instagram afspeuren. Ze zoeken naar hashtags en reageren op een foto als er een bepaalde hashtag bij staat.
Het is natuurlijk super als je veel likes krijgt, maar wat heb je aan een like van een machine in Rusland of India? Anders gezegd, bezorgt het jou als ondernemer meer omzet?
Een leuke website over Instagram is de website van Benthe Bemelman. Benthe noemt de volgende hashtags voor foodshots:
#healthyliving #nutritious #freshfoods #foodporn #healthydinner #cleaneats #foodie #breakfast #lunch #instafoods #foodgasm #nom #nomnom #foods #eatingfortheinsta #forkyeah #chefmode #passion #hungry #fresh #homemade #yummy #yum #delicious #foodphotography #foodpics #foodstagram #instafood #bhgfood #f52gram #huffposttaste #foodgawker #thekitchn #feedfeed #buzzfeast #droolclub #kitchenbowl #gloobyfood #abmlifeissweet #beautifulcuisines #foodblogfeed #eeeeeats
Stuk voor stuk hashtags die miljoenen keren gebruikt zijn. De hashtags zullen het aantal likes voor je foto flink opstuwen. Zelfs een gekke tag als #eeeeeats is al zo’n 13 miljoen keer gebruikt. De vraag blijft wat het je zal helpen als ondernemer.
Zorg voor goede Vlaamse hashtags
Een hashtag als #oprestaurant (voor Nederlanders overigens een zeer ongebruikelijke uitdrukking) scoort slechts een paar honderd keer. Toch zal de Vlaamse horeca eigen hashtags in het leven moeten roepen. Niet alleen omdat ondernemers dan minder ruis ervaren, maar ook omdat het bijna onmogelijk is om op te vallen tussen de massa.
Een mooie manier is natuurlijk door samen te werken. Niet alleen in Vlaanderen, maar ook met de Noorderburen. Horeca Vlaanderen zou hier een mooie rol in kunnen vervullen.